Succes Volkswagen

Geplaatst door | Nog geen reacties Tips

Volkswagen heeft binnen 24 uur 10.000 volelektrische ID.3 bij inschrijving verkocht. Het geeft veel aan.

Volkswagen heeft de juiste afslag genomen naar een vergroenend autogebruik. De introductie van ID.3 is een commercieel succes, zeker tegen de achtergrond dat het VW-concern vorig jaar 44.000 voertuigen per dag produceerde en 17.000 VW’s per dan verkocht. Het concern wil 70 volelektrische modellen aanbieden in 2028. De start is veelbelovend en zou de koers vanaf het huidige niveau van 155,50 euro met 10% omhoog kunnen stuwen.

Succes Volkswagen

Aanvullende duiding van ABN Amro

Benzine- en dieselauto’s zijn vanaf 2030 niet meer welkom in Amsterdam. Er is veel kritiek op het plan van het stadsbestuur. Een veelgebruikt argument is dat er in 2030 onvoldoende elektrische auto’s op de markt zijn om alle inwoners van de hoofdstad van een elektrische auto te voorzien. De razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s en autogebruik laten zien dat volledig elektrisch rijden in de stad zeer kansrijk is.

Eind 2018 reden er bijna 45.000 volledig elektrisch aangedreven geregistreerde personenauto’s op de Nederlandse wegen. Een klein aandeel op het nationale totaal van 8,7 miljoen. Maar wel een contingent dat in 2018 met 116 procent groeide. Als de markt dit groeitempo de komende jaren volhoudt, dan rijden in 2028 alle huidige Nederlandse automobilisten in een elektrische auto.

Belangrijk hierbij is dat het aanbod van elektrische auto’s stijgt en de prijzen dalen. Het aantal nieuwe typen elektrische auto’s stijgt van circa veertig (2018) naar circa zeventig (2021). Veertig van deze modellen zullen een prijs hebben beneden de 50.000 euro. De nieuwste volelektrische Volkswagen Golf bijvoorbeeld krijgt een basisprijs van 30.000 euro. Verdere prijsdalingen liggen in het verschiet. Waar eind 2017 een kWh batterijcapaciteit nog 209 dollar kostte, verwacht marktleider Tesla dat de 100 dollar per kWh dit jaar al bereikt wordt. Autofabrikanten gebruiken de aanhoudende prijsdaling nu nog om de actieradius van hun modellen verder op te voeren – 500 kilometer theoretisch bereik is de nieuwe norm, maar het is onvermijdelijk dat dit prijsverval steeds vaker in een lagere aanschafprijs tot uiting komt.

En marktpartijen doen meer, bijvoorbeeld aan de automobilist voorrekenen dat de total cost of ownership van een elektrische auto aantrekkelijk is omdat de afwezigheid van talloze bewegende onderdelen de onderhoudskosten van een elektrische auto relatief laag houden. Daarnaast bieden private lease-programma’s voor elektrische occasions uitkomst. De consument koopt dan als privé-rijder een e-auto zonder accu; die lease je erbij. Een vast maandtarief en gegarandeerde accuvervanging bij actieradiusverlies kunnen weifelende occasion-rijders over de streep trekken.

 

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

U kunt mijn voor Cashcow geschreven berichten ook lezen op Twitter en/of Facebook.


Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


  • Volg mij via
Bekijk alle 13453 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten