De pilot van Tesla is duidelijk van slag. Het bedrijf spoort niet meer. CEO Musk wil zijn werkwijze niet veranderen en een overname zal financieel moeilijker zijn dan de bestuursvoorzitter denkt.
Het imago dat ontstaat van de onderneming is chaos, rommelig, gebrekkig structuur, slechte informatie en eigenzinnig. Sommigen durven een vergelijking te maken tussen Musk en Ford, maar dat is appels met peren vergelijken. Ford was disruptief bezig met de ontwikkeling van zijn auto’s. Musk heeft enkel de toekomst naar voren gehaald met de versnelde introductie van de elektrisch aangedreven auto’s van Tesla. Anderen waren er ook al mee bezig, maar het was wel Musk die ze op de wegenkaart heeft gezet. Inmiddels zijn andere autofabrikanten versneld elektrische wagens gaan ontwikkelen, veelal met opladers die zeker zo snel werken en breder kunnen worden ingezet. Tesla is zijn innovatieve voorsprong grotendeels kwijt en heeft onvoldoende middelen om hieraan te werken. Dat maakt de onderneming kwetsbaar. Tesla is het verhaal kwijt om investeerders aan zich te binden. In Duitsland was de laatste notering 271,70 euro (303,05 dollar in de Amerikaanse nabeurs). De ondergrens van de bandbreedte ligt op 235 euro op dagbasis en op 210 euro op weekbasis.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!