Tijd om een Aston Martin te kopen?

Geplaatst door | 3 comments Uitgelicht, Tips van Eddy Schekman

Ik kan leven met het idee dat Porsche net als Saab zal verdwijnen, maar mijn maag draait om bij de gedachte dat Aston Martin de coronacrisis niet zal overleven.

Tijd om een Aston Martin te kopen?
1961 Aston Martin DB4 GT Zagato

Aston Martin laten omvallen is een vorm van beeldenstorm. Het automerk heeft een systeemfunctie in de branche net als Maserati, Ferrari, Lamborghini, Mini, Porsche en ook een beetje Tesla en het Hollands autootje Daf (bestaat helaas niet meer). De charme van Aston Martin mag niet verloren gaan als bij Jaguar, een verjapaniseerd merk met een wolk van nostalgie.

Pijnlijk maar waar: de koers van het aandeel is al gecrasht met een verlies van bijna 70% sinds begin dit jaar. Maar wat wil je. De omzet is met twee derde gedaald naar 146 miljoen pond over de verslagperiode. Het verlies steeg naar 227 miljoen pond tegen de een verlies van 80 miljoen pond de laatste twee kwartalen vorig jaar. Toch is er klein beetje hoop. De belangrijkste fabriek in het VK gaat einde augustus weer open door de beëindiging van de lockdown. Verder hoopt iedereen dat de komst van een 4×4 een kaskraker zal worden, en de omzet zal dan weer snel hoger zijn dan het nettoresultaat.

Is het aandeel aantrekkelijk? Natuurlijk niet, maar wie wil niet zeggen dat hij een Aston Martin bezit?

Tijd om een Aston Martin te kopen?

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19703 berichten van Eddy Schekman

3 reacties op “Tijd om een Aston Martin te kopen?

  1. Die SUV van AM ziet er helaas niet goed uit, ik betwijfel of dat een succes wordt (hoewel de lelijke SUV Cayenne dat bij Porsche wel was, hoewel nu veel minder, nu er veel concurrentie is). Verder is AM ondertussen qua onderdelen en motoren sterk afhankelijk van het Duitse Mercedes, dus zo oorspronkelijk Engels is AM niet meer (ook beter want hun techniek en betrouwbaarheid liepen behoorlijk achter, weet ik uit eigen ervaring).

    Jaguar heeft niets met Japan te maken, zij zijn overgenomen (samen met het eveneens (Engelse) stijlvolle Land Rover) door het Indiase Tata die beide gelukkig laat verder werken in hun eigen stijl (of is een Range Rover of Land Rover opeens Indiaas of Japans?). De oude XJ-sedan, waar oudere mensen nog met weemoed aan denken, werd niet meer gekocht en is vervangen door een, zeer fraaie, meer hedendaagse uitvoering, de binnenkort komende nieuwe versie zal waarschijnlijk ook elektrisch zijn en dan hopelijk een goed alternatief voor de nogal saaie Duitse eenheidsworsten.

  2. “ Is het aandeel aantrekkelijk? Natuurlijk niet”. Sinds uw column is het aandeel Aston Martin Lagonda op de Frankfurter beurs gestegen van 65 cent naar nu 75 cent. Verwachting van verkoop van de nieuwe DBX is waarschijnlijk groter dan u inschat. Lelijk of niet, daardoor kan AML wel schoonheden blijven maken. En kan het met die koers nog wel eens heel aantrekkelijk zijn om het aandeel in het risicovollere deel van een portefeuille aan te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten