Ik kan leven met het idee dat Porsche net als Saab zal verdwijnen, maar mijn maag draait om bij de gedachte dat Aston Martin de coronacrisis niet zal overleven.
Aston Martin laten omvallen is een vorm van beeldenstorm. Het automerk heeft een systeemfunctie in de branche net als Maserati, Ferrari, Lamborghini, Mini, Porsche en ook een beetje Tesla en het Hollands autootje Daf (bestaat helaas niet meer). De charme van Aston Martin mag niet verloren gaan als bij Jaguar, een verjapaniseerd merk met een wolk van nostalgie.
Pijnlijk maar waar: de koers van het aandeel is al gecrasht met een verlies van bijna 70% sinds begin dit jaar. Maar wat wil je. De omzet is met twee derde gedaald naar 146 miljoen pond over de verslagperiode. Het verlies steeg naar 227 miljoen pond tegen de een verlies van 80 miljoen pond de laatste twee kwartalen vorig jaar. Toch is er klein beetje hoop. De belangrijkste fabriek in het VK gaat einde augustus weer open door de beëindiging van de lockdown. Verder hoopt iedereen dat de komst van een 4×4 een kaskraker zal worden, en de omzet zal dan weer snel hoger zijn dan het nettoresultaat.
Is het aandeel aantrekkelijk? Natuurlijk niet, maar wie wil niet zeggen dat hij een Aston Martin bezit?
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!
3 reacties op “Tijd om een Aston Martin te kopen?”
Die SUV van AM ziet er helaas niet goed uit, ik betwijfel of dat een succes wordt (hoewel de lelijke SUV Cayenne dat bij Porsche wel was, hoewel nu veel minder, nu er veel concurrentie is). Verder is AM ondertussen qua onderdelen en motoren sterk afhankelijk van het Duitse Mercedes, dus zo oorspronkelijk Engels is AM niet meer (ook beter want hun techniek en betrouwbaarheid liepen behoorlijk achter, weet ik uit eigen ervaring).
Jaguar heeft niets met Japan te maken, zij zijn overgenomen (samen met het eveneens (Engelse) stijlvolle Land Rover) door het Indiase Tata die beide gelukkig laat verder werken in hun eigen stijl (of is een Range Rover of Land Rover opeens Indiaas of Japans?). De oude XJ-sedan, waar oudere mensen nog met weemoed aan denken, werd niet meer gekocht en is vervangen door een, zeer fraaie, meer hedendaagse uitvoering, de binnenkort komende nieuwe versie zal waarschijnlijk ook elektrisch zijn en dan hopelijk een goed alternatief voor de nogal saaie Duitse eenheidsworsten.
Verjapanisering sloeg niet op de eigendomsrechten.
“ Is het aandeel aantrekkelijk? Natuurlijk niet”. Sinds uw column is het aandeel Aston Martin Lagonda op de Frankfurter beurs gestegen van 65 cent naar nu 75 cent. Verwachting van verkoop van de nieuwe DBX is waarschijnlijk groter dan u inschat. Lelijk of niet, daardoor kan AML wel schoonheden blijven maken. En kan het met die koers nog wel eens heel aantrekkelijk zijn om het aandeel in het risicovollere deel van een portefeuille aan te houden.