Toyota moet 8,1 miljoen auto’s terugroepen vanwege mankementen.. Dat zou weleens kunnen worden aangegrepen om de verkoopprognose voor dit jaar naar beneden bij te stellen. Toch hoeft dat geen grote gevolgen te hebben voor de koers van het aandeel.
Eerder dit jaar ging Sasaki, de tweede man bij Toyota, uit van een stijging van de afzet met 6%. ‘Nu maken wij ons ernstige zorgen over de verkoopprognose. Ik hoor al dat de verkopen in januari een tik hebben gekregen.’ Niet alleen het gaspedaal, maar ook de afzet blijft dus hangen. De kosten van de terugroepactie liggen tussen de 1,1 miljard en 2,2 miljard dollar. Deze tegenvaller past goed binnen het grafische patroon van het aandeel. De koers (3.450 yen) zit al enige tijd gevangen tussen de 3.200 en 4.100. Voorlopig zal de koers zich in deze bandbreedte bewegen.
Wie een spannender aandeel zoekt zou eens naar Spyker moeten kijken, omdat ze Saab heeft overgenomen. De plannen zijn ambitieus met een productie van 125.000 ‘Saabjes’. De financiering kan een struikelblok zijn, net als het verleden van zowel Spyker als Saab: geen winst. Misschien wordt in dit geval min maal min plus, maar het blijft een gok. Het gevaar van een crash na een dollemansrit blijft bestaan. Dan is Toyota toch wat degelijker als belegging.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!