Uber berekent lage prijzen maar wil hoofdprijs bij IPO

Geplaatst door | Nog geen reacties Uitgelicht

Uber heeft in de huidige opzet nog geen winst kunnen boeken en werd door het aantrekken van durfkapitaal in staat gesteld te groeien door klanten lage prijzen te rekenen. Moeten beleggers oppassen met de IPO?

Uber berekent lage prijzen maar wil hoofdprijs bij IPO

Hargraves: ‘We wachten af hoe winstgevendheid kan worden bereikt zonder de prijzen te verhogen, hetgeen de concurrentiepositie zou aantasten. Consumenten hebben altijd andere opties als het om car sharing gaat. Totdat Uber een meer duurzaam pad naar winstgevendheid vindt, zien we andere manieren om toegang te krijgen tot het mobiliteitsthema.’

Hargraves wijst op meer technologiebedrijven uit Silicon Valley die dit jaar een beursgang ondernemen of reeds zijn genoteerd. Het gaat hierbij voornamelijk om bedrijven die diensten leveren binnen de deeleconomie, waaronder Lyft, AirBnB, WeWork en Slack. Volgens Hargraves moeten beleggers bij deze bedrijven rekening houden twee zaken. Zo duurt het bij nieuwe, innovatieve bedrijven langer vooraleer er winst wordt gemaakt. Echter, als een dergelijk nieuw bedrijf op een gegeven moment wel rendabel wordt, kan het veel meer klanten aantrekken dan aanvankelijk werd gedacht.

Uit onderzoek naar de prestaties van bedrijven na een beursgang (gedurende de periode 2000-2016) blijkt dat de aandelen na zes maanden op de beurs een negatief rendement boekten. Zo lag de koers van Facebook-aandelen 14 maanden lang onder die ten tijde van de beursintroductie op 18 mei 2012. Ook op de lange termijn levert de beursgang van een bedrijf beleggers meestal nog geen geld op. Van de 7000 beursgangen tussen 1975 en 2011 boekte meer dan 60% van de bedrijven na vijf jaar een negatief rendement.

Bovenstaande moedigt een selectief beleggingsbeleid aan. AXA IM ziet bijvoorbeeld wel kansen bij Waymo, een dochteronderneming van Alphabet, waaronder ook Google valt en dat zich specialiseert in zelfrijdende voertuigen. Waymo maakte in april bekend een fabriek voor zelfrijdende voertuigen te openen in Detroit, waarmee het bedrijf volgens Hargraves duidelijk maakt nog intensiever in te zetten op de toekomst van mobiliteit.

Via de link<www.axa-im.com/en/content/-/asset_publisher/alpeXKk1gk2N/content/uber-goes-public-what-do-investors-need-to-know-about-ipos-/23818> leest u de volledige analyse ‘Uber goes public – What do investors need to know about IPOs?’ van Mark Hargraves van Framlington Global Equities, onderdeel van AXA IM.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19667 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten