Wegen en water

Geplaatst door | Nog geen reacties Uitgelicht

Wie wil beleggen in grond, moet niet alleen naar de mogelijkheden van de propositie zelf kijken. Natuurlijk is dat wel het allerbelangrijkste, maar er zijn nog meer factoren die de ontwikkelopties van een stuk grond beïnvloeden als de infrastructuur. Wat gebeurt er op dit gebied in de wijde omtrek van uw potentiële kavel?

In Nederland zijn we al verwend met een spinnenweb aan wegen, een van de dichtste spoorwegnetten ter wereld, fietspaden, en last but not least: waterwegen. Maar het kan altijd anders en beter. En dus zetten overheden, op alle niveau’s, regelmatig de tanden in een nieuw infrastructureel project, met als voornaamste doel: het vergroten van de economische kansen van een gemeente of regio. Niet iedereen is daar overigens altijd even blij mee. We herinneren ons nog wel het gekrakeel over de Betuwespoorlijn en de verbreding van de A27 bij Amelisweerd.

We laten de protestfase hier nu even links liggen. Wat gebeurt er als er een nieuwe snelweg of brug wordt aangelegd? Ja, u rijdt sneller van A naar B, en dat is buitengewoon praktisch, maar daarmee raken we slechts het topje van de ijsberg.

We pakken er even een paar voorbeelden in het land bij. Neem Steenbergen in West-Brabant. Mooie, landelijke gemeente, met een gerenommeerde suikerfabriek, veel glastuinbouw, licht verouderde bedrijventerreinen en niet al te ver van Rotterdam en Antwerpen. Ten westen van het stadje Steenbergen wordt hard gewerkt aan een tracé van de A4, die twee bestaande delen van deze snelweg met elkaar gaat verbinden. Medio 2015 moet dit project af zijn. En ja, dan ligt Steenbergen ineens in de achtertuin van Rotterdam en Antwerpen, en wordt die gemeente een stuk interessanter als vestigingslocatie voor ondernemingen.

Maar het kan ook wat subtieler. In 2013 is de vaarverbinding Ter Apel-Erica geopend. Wat zegt u? Ja, u hoort het goed. Een kleine 20 kilometer kanaal is (deels opnieuw) uitgegraven, waardoor een doorgaande toeristische vaarroute gaat ontstaan tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland. En dat genereert weer kansen voor de plaatsen langs de route. Want boten moeten ‘s nachts afmeren, er moeten boodschappen gedaan worden, ook watertoeristen willen wel eens buiten de deur eten, en zo verder. Dat betekent voor een Overijssels dorp als Vriezenveen, gelegen aan het kanaal Almelo-De Haandrik, dat er nagedacht moet worden over de aanleg van passantenhavens, en hoe het dorp anderszins nog aantrekkelijker te maken voor varende voorbijgangers. Er komen mogelijkheden langszij; zie ze te verzilveren.

De grootste stappen qua infrastructuur in Nederland worden momenteel waarschijnlijk gezet door Terneuzen. Dat werd op gang gebracht in 2003 toen de Westerscheldetunnel werd geopend. Daardoor kwam Zeeuws-Vlaanderen in één klap op het vasteland van Nederland te liggen, en ontstond een betrouwbare wegverbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. “Dat kan nog beter”, dachten de Zeeuwen, en het ene bouwproject na het andere kwam van de grond. De belangrijkste autowegverbinding met Vlaanderen werd verbreed, een logische stap na de ingebruikname van de Westerscheldetunnel. En er wordt nog meer water bedwongen. De brug over het kanaal Gent-Terneuzen bij Sluiskil was al jaren een verkeersfuik van jewelste . In 2015 wordt deze vervangen door, jawel, een tunnel. Hierdoor optimaliseert de bereikbaarheid van veel bedrijven langs het kanaal, en daarmee hun concurrentiepositie. Wij Randstedelingen mogen dan misschien denken dat Terneuzen in een uithoek van Nederland ligt, maar die uithoek ligt toevallig wel dichter bij Antwerpen, en de havens van Noord-Frankrijk. En dan zijn we er nog niet. Want er wordt gestreefd naar de aanleg van een grotere zeehaven bij Terneuzen, en als die er komt, is Terneuzen een logistiek knooppunt van de eerste orde.

Deze kleine en grote (toekomstige) ontwikkelingen kunnen de aankoop van een stuk grond extra interessant maken. Opletten dus.

Door: Vincent Poorter, makelaar in Grond

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Vincent Poorter

Vanuit overtuiging dat een goede balans tussen werkprestatie en quality time noodzakelijk is om optimaal te kunnen functioneren onderneem ik op verschillende fronten. Na ruim 12 jaar in de financiele dienstverlening te hebben geopereerd, bouw ik momenteel aan de website www.makelaaringrond.nl waarin ik probeer partijen te faciliteren om grond als belegging kan worden gekocht of worden verkocht. Aansluitend investeer ik in interessante oppertunity’s momenteel zie ik grote mogelijkheden in RTO investeringen. Zo ben ik momenteel voor 19,8% (rechtstreeks/potentieel) aandeelhouder van het beursfonds Lavide. Vanuit mijn ervaring en bezigheden op dit moment hoop ik als columnist van Cashcow beleggers interessante inzichte in oppertunity’s mee te kunnen geven.


  • Volg mij via
Bekijk alle 11 berichten van Vincent Poorter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten