Amsterdamtrader screws DeGiro. Reactie Gijs Nagel

Geplaatst door | Nog geen reacties Brokers

Op een redelijk onbezonnen manier heeft Amsterdamtrader.com broker DeGiro onderuit gehaald door hen te beschuldigen dat hedgefund HIQ voordeel weet te behalen bij het matchen van opdrachten. Het zou Amsterdamtrader.com sieren als ze zouden melden dat een vergelijkbare test vanmorgen om de DeGiro onderuit te halen niet onderschrijft wat ze eerder schreven en stelden. Wij vroegen directeur Gijs Nagel van DeGiro om een reactie.

Amsterdamtrader screws DeGiro. Reactie Gijs Nagel

Voor alle duidelijkheid HIQ wordt door DeGiro gezien al een gewone klant, die net als retail klanten binnen 4 weken als een soort market maker kunnen gaan optreden. Dit kan door een Join Order in te leggen. Dit is wellicht ook waarom deze blogger (die zelf market maker op de beurs is) niet zo blij is met deze ontwikkeling.

Een market maker verdient een groot deel van zijn geld door retail flow te matchen. Inhouse matching is niets bijzonders. Vrijwel alle partijen maken gebruik van het recht om intern koop- en verkooporders – dus buiten de beursvloer om – met elkaar te matchen.

Reactie van Gijs Nagel, directeur DeGiro

Hierbij de reactie van ons op de beschuldiging van AmsterdamTrader met inzicht in de broncode van de interne matcher, voorzien van een beschrijving van deze code en de analyse op de cases die AmsterdamTrader heeft uitgevoerd.

Deze beschrijving vind je in onderstaande link:

https://www.degiro.nl/data/pdf/GiroMatcherCode.pdf

Conclusie van het document is, dat hetgeen AmsterdamTrader gezien heeft in overeenstemming is met de beoogde werking van de interne matcher, namelijk:

  1. Orders van klanten die openliggen in het orderboek op de beurs worden alleen gecancelled indien er een volledige match in het systeem van DEGIRO beschikbaar is. Op het moment dat iemand dus 5 opties biedt op de beurs, wordt die order niet ingetrokken om tegen een verkoop order van 2 opties van een andere klant te matchen. Dit leidt tot mogelijk prioriteitsverlies in het boek of zelfs tot een grotere uitvoering dan waarvoor de klant heeft ingelegd. Dit is de case als beschreven op de BLOG.
  2. Vervolgens heeft AmsterdamTrader gisteren getest met gelijk volume van beide orders, dus een order om 1 optie te kopen openleggen op de beurs en dan 1 optie verkopen om te zien of er een match ontstaat. Dit gebeurde niet, omdat hij hier met zichzelf probeerde te handelen. Om compliance redenen is dit niet toegestaan en neemt de matcher deze orders niet als potentiële match in acht.
  3. Tot slot, en dat staat (nog) niet op zijn BLOG, heeft Amsterdamtrader vandaag nog een keer casus 2 geprobeerd met zijn vriend. In ons systeem kunnen we zien dat we daar het gedocumenteerde pad gevolgd is en Jack en zijn vriend gematcht zijn.

Gezien de omvang van het door DEGIRO verstrekte antwoord, namelijk het uitwerken van de precieze functionaliteit van de matcher voor een breed publiek en de analyse van orders van een anonieme blogger, vindt DEGIRO dat de reactie tijd die Jack verwacht (reactie van directeur Gijs Nagel ’s avond om 20:00 en dan ’s ochtends om 08.00 uur publiceren) niet redelijk.

Daarnaast is het opmerkelijk dat de geslaagde test van Jack nergens op de blog / twitter terug te vinden is. Deze werkwijze leidt tot het onnodig en onterecht beschadigen van de naam van DEGIRO, hetgeen niet in de lijn ligt van een blogger die als enig doel waarheidsvinding heeft. Dit is volgens verwachting gezien het feit dat Jack market maker is en in zekere zin concurreert met de klanten van DEGIRO. Vanuit DEGIRO staan we voor onze klanten en alle keuzes in de hele opzet zijn daarop gebaseerd.

Tot slot wil ik nog even aangeven dat het matchen niet dat ene ding is dat ons 80% goedkoper maakt. Het is de optelsom van efficiëntie. DEGIRO heeft er geen moeite mee om klanten die dat wensen uit te sluiten voor de matcher. Naar de mening van DEGIRO zal uitsluiting de kans op executie echter niet vergroten. We zullen deze keuze binnenkort opnemen in de documentatie.

Kind regards,

Gijs Nagel

Directeur Retail

Lees hier het oorspronkelijke verhaal: http://www.amsterdamtrader.com/2015/10/how-degiro-screws-clients.html

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19703 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten