5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen

Geplaatst door | Nog geen reacties Partnernieuws

Bedrijven verkopen aandelen om geld te verdienen. Als jij een aandeel koopt ben jij voor een klein gedeelte ‘mede-eigenaar’ van dat bedrijf. Maken zij winst en je verkoopt jouw aandelen, dan jij ook. Maar, maken zij verlies, dan zul jij dit ook merken. Bij beleggen gaat het over de stijging van de waarde van het deel dat jij hebt gekocht. Is er veel vraag naar dat aandeel dat jij hebt gekocht? wat wordt er allemaal gezegd over het bedrijf? En hoe weet jij nu in welk bedrijf je kunt investeren?

Het internet biedt hulpmiddelen en tools die jou kunnen helpen om te ontdekken waar jij in kunt beleggen. Bij beleggen moet je met veel dingen rekening houden, de laatste ontwikkelingen op politiek gebied en de ontwikkelingen in de markt zijn erg belangrijk. Denk aan de Brexit, de situatie is lastig en onzeker voor veel bedrijven. Als belegger weet je dan niet zo goed wat je kunt verwachten.

Toch kun je een heleboel voorspellen en uitzoeken. Helemaal nu de hele wereld met elkaar in verbinding staat via het almachtige internet. Waarom zou je zelf alles uitzoeken? Het internet biedt hulpmiddelen en tools die jou kunnen helpen om te ontdekken waar jij in kunt beleggen. Internet marketing bureau Team Nijhuis legt uit hoe jij het internet kunt gebruiken bij de keuzes die je als belegger moet maken.

Maar onthoud: Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

#1 Maak gebruik van Google Trends

Google is de grootste zoekmachine ter wereld en wordt voor meer dan 90% van de zoekopdrachten gebruikt. Deze data wordt door Google opgeslagen en gebruikt om inzicht te bieden. Inzichten als hoe vaak een bepaald zoekwoord wordt gebruikt of welke website heel veel bezocht wordt. Uit al deze data kunnen ze waardevolle inzichten tonen en dat doet Google in Google Trends. Binnen Google Trends kun je zien wat de ontwikkelingen binnen Google zijn. Wordt er vaak gezocht naar een bepaald bedrijf? Worden er veel (nieuws)berichten gedeeld? Je kunt ook vergelijkingen maken tussen plaatsen, landen of talen.

Het gebruik van Google Trends is erg gemakkelijk en voor iedereen toegankelijk. Google Trends werkt in de basis hetzelfde als Google. Je zoekt op bepaalde woorden – of bedrijven – en de data toont de trends. Beleggers hebben vaak al bedrijven op het oog waar ze eventueel aandelen van willen kopen. Door dan te ontdekken wat de buzz rondom het bedrijf is, kun je de data uit Google Trends gebruiken om wel of niet te beleggen.

5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen

Binnen Google Trends kun je bovendien vergelijkingen maken. Denk aan de vergelijking tussen het bedrijf ‘Apple Inc.’ en de trends rondom ‘iphone’. Google Trends geeft aan of je wilt zoeken naar het bedrijf of de zoekterm. In onderstaand voorbeeld zie je dat er zowel gezocht is op het bedrijf, als op het zoekwoord Apple. Het zoekwoord ‘Apple’ en het bedrijf gaan iets naar beneden in de trends. De mobiele telefoon ‘iPhone’ stijgt iets. Dergelijke inzichten kunnen je helpen om toch (vanwege een stijgende vraag naar iPhone producten) aandelen te kopen in een bepaald bedrijf.

#2 Gebruik social media monitoring en tools

Bedrijven maken gebruik van social media marketing en daar kun jij van profiteren voor jouw beleggingen. Want ook al delen bedrijven misschien vooral positief nieuws op hun social media kanalen, vergeet (en onderschat) de kracht van de media niet op social media. Media delen hun nieuwsberichten eerst op social media. Vaak nog voordat ze op televisie worden behandeld. Nieuws gaat snel en er wordt veel gedeeld. Met social media monitoring houd jij in de gaten waar over gepraat wordt, door wie en hoe vaak.

Je kunt elke dag handmatig social media afzoeken op nieuws rondom het bedrijf dat jij gekozen hebt om in te beleggen. Een tijdrovende klus en waarschijnlijk mis je zo veel nieuws. Slimmer is het als je gebruik maakt van een social media monitoring tool. En die zijn er echt niet alleen voor bedrijven.

Denk aan tools als:

  • Coosto
  • Hootsuite
  • BuzzSumo
  • Followerwonk

Deze tools bieden je de mogelijkheid om ‘dashboards’ te bouwen waarin alle berichten van Facebook (Messenger), Instagram, LinkedIn en Twitter (inclusief DM’s) in één aanpasbare omgeving worden weergegeven. Bij Coosto bijvoorbeeld geef jij aan wat je wilt volgen, denk aan het account van het bedrijf of bepaalde hashtags en de tooling laat jou overzichtelijk zien wat er rondom het bedrijf gebeurt. Grote voordeel is dat jij niet meer zelf hoeft te zoeken naar informatie. De informatie wordt op jouw aangeven aan jou getoond en geeft jou inzicht in je beleggingen en wat je ermee kunt doen.

5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen
Afbeelding van een social media monitoring dashboard in Coosto.com

Door gebruik te maken van social media monitoring weet jij wat er rond een bedrijf gaande is op social media. Met deze informatie kun jij vervolgens afwegen welke beslissingen je gaat maken om bepaalde aandelen te kopen of te verkopen.

Social media zijn een krachtig middel om informatie te vergaren en kunnen elke belegger handvatten bieden. Maak er goed gebruik van! Deze data bieden dus niet alleen inzichten in facebook marketing van een bedrijf, maar het complete profiel op social media van een bedrijf.

#3 Vind nieuwe zoekwoorden en prognoses met de zoekwoordplanner van Google

In Google Trends kun je zien wat eventuele trends zijn binnen een bepaalde periode, maar als je slim wilt beleggen maak je van meer tools gebruik die Google je aanbiedt. Denk aan de Google Keywordplanner. In de zoekwoordplanner kun jij kijken hoe vaak er op bepaalde woorden wordt gezocht.

De zoekwoordplanner van Google wordt door bedrijven vaak gebruikt voor het vinden van nieuwe woorden rondom een merk, product of dienst. Jij als belegger kunt deze ook zo gebruiken.

5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen

Bovendien heb je de mogelijkheid binnen de zoekwoordplanner om zoekvolumes en prognoses te bekijken. Zoals we al zeiden heeft Google zoveel data dat jij hier de vruchten van kunt plukken als je weet hoe het werkt. Maak een account aan in Google (misschien heb je al een gmail adres) en gebruik de zoekwoordplanner. Door gebruik te maken van ‘zoekvolume en prognoses bekijken’ zie je net als bij Trends de afgelopen periode. Hier kun je dus zien hoe vaak er naar bepaalde woorden (in dit geval Apple en iPhone) wordt gezocht en hoe die trend zich ontwikkelt.

Bij de optie ‘vinden van nieuwe zoekwoorden’ wordt er naast de zoekvolumes per maand (hoe vaak wordt er op gezocht) ook opties gegeven van woorden die erbij zouden kunnen horen.

5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen

Denk aan woorden als iPhone kopen, iPhone abonnement en dergelijke woorden. Door meer zoekwoorden in kaart te brengen, kun jij deze weer gebruiken voor Google Trends en je social media monitoring dashboard. Zo maak je optimaal gebruik van alle mogelijkheden die het internet en Google jou bieden als belegger. Let op: deze inzichten bieden niet alleen informatie van bedrijven die op Google adverteren, maar data van alle zoekopdrachten die binnen Google worden gebruikt.

#4 LSI keywords

LSI Keywords, oftewel Latent Semantic Indexing Keywords, zijn semantische zoektermen. Google maakt gebruik van Latent semantic indexing. Dit houdt in dat ze per zoekwoord bepaalde pagina’s niet alleen tonen op basis van dat woord (jouw zoekopdracht), maar ook op termen en woorden die er logisch mee samenhangen.

LSI zoekwoorden kunnen voor jouw beleggingen erg relevant zijn. Denk aan ons voorbeeld. Hoe weet Google of jij op zoek bent naar informatie rondom Apple het bedrijf of het fruit? Google zoekt naar LSI-zoekwoorden:

  1. Als een pagina woorden bevat als ‘gebakken appels’, ‘rode appel’, ‘groene appel’, ‘appel eten’, gaat de pagina waarschijnlijk over appels, het fruit.
  2. Als een pagina woorden bevat als ‘iTunes’, ‘apple news’, ‘apple stores’, ‘apple iPhone’, ‘iPad’, dan gaat de website waarschijnlijk over het bedrijf Apple en de daarbijhorende producten en diensten die zij aanbieden.

Door LSI woorden in je achterhoofd te houden mis je geen ontwikkeling die relevant kan zijn voor je belegging. Denk aan woorden als iTunes, deze wil je ook in kaart brengen. Dit woord (of product) hangt nauw samen met het bedrijf en ontwikkelingen of bedreigingen van andere muziek streaming diensten kunnen invloed uitoefenen op jouw belegging.

5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen

Om LSI zoekwoorden in kaart te brengen zoek je eerst via de zoekwoordplanner (#3) naar relevante zoekwoorden en vul je deze in Google in. Helemaal onderaan de zoekresultatenpagina (scroll naar beneden) vind je dan het kopje ‘zoekopdrachten gerelateerd aan apple’. Hier kun je verschillende zoekwoorden voor jouw belegging vinden.

#5 Geavanceerd zoeken binnen Google

Google heeft alle kennis. Naast Google Trends, de zoekwoordplanner en het ontdekken van LSI zoekwoorden kun je ook veel informatie UIT Google zelf halen. Je hebt namelijk de optie om geavanceerd te kunnen zoeken. Normaal zoek je gewoon in Google. Maar je kunt Google aangeven dat je geavanceerd wilt zoeken.

Je hoeft écht geen SEO specialist te zijn om deze data te kunnen gebruiken. Je kunt namelijk eenvoudig op twee verschillende manieren gebruik maken van geavanceerd zoeken. Je kunt eerst zoeken en dan aangeven dat je geavanceerd wilt zoeken of je kiest direct voor geavanceerd zoeken. Dit laatste zorgt ervoor dat je alle opties in kunt stellen dus die is aan te raden.

Ga naar Google en klik rechts onderin op ‘Instellingen’.

5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen

Hiermee kun je zoekresultaten verder toespitsen. Daarna kun je specifieke eisen invoeren. Denk aan pagina’s die bepaalde woorden bevatten, zoeken op getallen (handig om bedrijfsgegevens inzichtelijk te maken) en het toevoegen van bepaalde periodes, sites en wanneer iets voor het laatst geüpdatet is.

5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen

Als je wilt beleggen bij een bepaald bedrijf is het wel fijn dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.

Combineer de koers met de mogelijkheden van het internet en beleg

Door alle facetten van het internet en Google te gebruiken, in combinatie met de juiste tools kun jij een beslissing maken waar en hoe je wilt beleggen. Het in de gaten houden van de koers via Cashcow.nl is belangrijk. Zij weten van minuut tot minuut wat de ontwikkelingen zijn.

5 tips om internet in te zetten voor jouw beleggingen

Maar zorg ervoor dat je alle informatie die aangeboden wordt gebruikt om een beslissing te maken. Informeer jezelf en gebruik hier niet alleen de informatie voor die bedrijven je bieden. Zij willen immers het beste van henzelf laten zien. Door Google, social media kanalen via social media monitoring in de gaten te houden te combineren met de informatie via Cashcow.nl kun jij weloverwogen aan de slag met jouw beleggingen.

Google en social media zijn misschien wel de weg naar succes, maar resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Wees dus altijd kritisch, maar moedig met een beetje voorzichtigheid.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten