Amélie Thévenet (Jupiter): ‘China kan groei versnellen’

Geplaatst door | Nog geen reacties China, Economie & Landen, Research

Amélie Thévenet, fondsmanager Emerging Markets bij Jupiter Asset Management onderzoekt de groeidynamiek van de Chinese consumentenbestedingen en bespreekt de noodzaak voor China om de herbalancering richting een op de binnenlandse consumptie gericht economisch model te versnellen. Als ze dat kunnen realiseren, dan zijn de voordelen voor binnenlandse bedrijven – dat zijn al snelgroeiende bedrijven – aanzienlijk.

Amélie Thévenet (Jupiter): 'China kan groei versnellen'

De Chinese consument is het belangrijkste in de wereldeconomie, zei Jim O’Neill, voormalig hoofdeconoom van Goldman Sachs en bedenker van de term ‘BRIC’, eerder dit jaar. Dat is een opmerking die de centrale rol onderstreept die de Chinese koopkracht nu op het wereldtoneel speelt.

Voor veel internationale bedrijven komt het grootste deel van de omzetgroei uit hun Chinese / Aziatische divisies. Richemont, het Zwitserse conglomeraat voor luxegoederen, genereert 22% van de wereldwijde omzet alleen al in China en Hong Kong, terwijl de rest van Azië nog eens 16% toevoegt. Azië is qua omzet de snelst groeiende regio. Evenzo is de regio Groot-China verreweg de snelst groeiende regio voor Nike (driemaal de groei van de Noord-Amerikaanse kernmarkt), die 16% van de wereldwijde omzet vertegenwoordigt.

De groei van deze internationale bedrijven wordt gehinderd door de blootstelling aan de volwassen oude markten in het Westen. Binnenlandse Chinese bedrijven daarentegen worden hierdoor niet gehinderd, hun groeiprofiel is van nature zuiverder, en met een binnenlandse markt die zo sterk is dat de handelsoorlog hun groei op middellange termijn niet in de weg hoeft te staan. In de sportkledingsector bijvoorbeeld, hebben Anta en Li Ning, de twee grootste binnenlandse merken, hun geconsolideerde omzet met respectievelijk 35% en 33% op jaarbasis zien stijgen in de eerste zes maanden van 2019. De handelsoorlog, die een tegenwind is voor veel bedrijven, kan deze bedrijven juist ten goede komen, omdat de stemming in China verschuift naar een voorkeur voor binnenlandse goederen om patriottische redenen en aangemoedigd door de overheid.

Hoe kunnen consumptieve uitgaven verhoogd worden?

Dat is echter slechts een deel van het verhaal. Naarmate de Chinese economie vertraagt, daalt ook het groeitempo van de uitgaven per huishouden – zij het minder dan andere delen van de economie, zoals de maakindustrie en de export, die meer worden getroffen door de handelsoorlog.

De Chinese regering lijkt de noodzaak te erkennen om haar economie te herbalanceren in een meer op de binnenlandse markt gericht, consumptiegedreven model. Op dat vlak is al enige vooruitgang geboekt en de handelsoorlog kan hun zelfs een stimulans geven om dat plan te versnellen, omdat binnenlandse consumptie voor hen gemakkelijker te stimuleren is dan andere maatregelen die meer afhankelijk zijn van internationale markten en grensoverschrijdende handel.

De ruimte om uitgaven en consumptie te verhogen is aanzienlijk. Net als veel andere Aziatische en Midden-Oosterse landen is de spaarquote van China met 45,7% hoog. De trend is neerwaarts (in 2010 bedroeg de spaarquote van China 51,5%), maar als die vermindering kan worden versneld, kan dit grote impact hebben gezien de omvang van de binnenlandse Chinese markt. Het bereiken van westerse spaarniveaus is misschien niet realistisch, maar als China in de toekomst in de buurt van de 27,0% van buurland Japan kan komen, zou de impact aanzienlijk zijn.

Belangrijke kansen

Grotere uitgaven door Chinese consumenten zouden een domino-effect hebben op veel gebieden van de markt, waardoor er voldoende ruimte is voor actieve beleggers om de meest aantrekkelijke kansen te zoeken en gebieden waar het positieve veranderingspotentieel tot nu toe ondergewaardeerd is.

Zoals weergegeven in de onderstaande tabel, zijn er enkele krachtige trends in de consumentensector in China.

Netto percentage van de respondenten van consumentenonderzoeken in China die van plan zijn om de consumptie komende 12 maanden te verhogen (onderzoek mei 2019)

217b6aeafa9cbd6b2d761fe18aa88e584d3a49c1

Bron: UBS Evidence Lab © UBS 2019. All rights reserved. Reproduced with permission. May not be forwarded or otherwise distributed.

Chinese consumenten worden steeds bewuster van hun gezondheid, wat betekent dat ze meer uitgeven aan sport-gerelateerde artikelen en gezonde voedingssupplementen. Naar schatting zal de omvang van de sportindustrie in 2025 de RMB 5 biljoen overschrijden (USD 701 miljard) .*(Bron: Li Ning, 2019 interim resultaten). Onderwijs is ook een gebied waar ouders veel aan uitgeven en het is goed bestand tegen een economische neergang, met name naschoolse bijles.

Volgens Thévenet zijn Chinese consumentenbedrijven goed gepositoneerd om aan deze consumptiebehoeften te voldoen, hoewel het belangrijk is om selectief te zijn – bijvoorbeeld in voedingsmiddelen, dranken en cosmetica hebben Chinese consumenten de neiging buitenlandse merken te prefereren die ze nog steeds meer vertrouwen.

Li Ning – een binnenlands kampioen in sportkleding

De belangstelling voor buitenlandse goederen was bestand tegen de praktische en politieke gevolgen van de handelsoorlog, hoewel hoe langer en bitterder het conflict met de VS wordt, des te waarschijnlijker het is dat er een patriottische verschuiving naar binnenlandse Chinese merken zal zijn. Thévenet meent dat sportkledingbedrijf Li Ning goed gepositioneerd is om te profiteren van een dergelijke verschuiving, omdat het al een nieuwe productlijn heeft gelanceerd die inspeelt op de patriottische kant van het Chinees-zijn. Los daarvan is Li Ning naar haar mening goed gepositioneerd om te profiteren van de toekomstige verhoogde consumptie van sportkledinggoederen, en de lopende herstructurering van de activiteiten zorgt voor een gezonde groeiende kasstroom (operationele kasstroom steeg met 107% in H1 2019).

Health and Happiness – het verstrekken van voeding voor volwassenen en baby’s

Vanwege de angst voor veiligheid en hygiëne in het verleden, vertrouwen Chinese consumenten steeds meer op buitenlandse merken wanneer ze zuigelingenvoeding kopen. Health & Happiness (H&H), een in Hongkong gevestigde onderneming, is bijzonder goed gepositioneerd omdat het een Chinees bedrijf is, maar ze halen belangrijke grondstoffen uit Frankrijk en de VS voor hun premium babymelkformule (infant milk formula – IMF), en uit Australië voor hun gezondheidssupplementen voor volwassenen. Ze hebben een diepgaand inzicht in de binnenlandse markt en hebben een marktaandeel van 5,5% op de Chinese IMF-markt, dat volgens Thévenet zal groeien dankzij blootstelling aan de sneller groeiende premiummarkt. Ze hebben een internationaal divers managementteam dat zij als een belangrijke troef beschouwt om op lange termijn in hun branche succesvol te zijn.

New Oriental Education – naschoolse bijles

New Oriental Education is een van de marktleiders in private naschoolse bijles in China en biedt ook taaltrainingen en examenvoorbereidingscursussen. Onderwijs is een van de meest robuuste huishoudelijke uitgaven in China, omdat ouders het best mogelijke onderwijs voor hun kinderen willen. Zelfs in lager gerangschikte steden kiezen gezinnen ervoor om na schooltijd bijles te betalen in de hoop dat hun kinderen naar de beste universiteiten gaan. New Oriental Education heeft een groeiende positie in naschoolse begeleiding, zowel offline waar ze een van de twee marktleiders is, als online om de markten op het platteland te veroveren. Ondanks dat ze een van de grootste aanbieders zijn en hun inkomsten met meer dan 30% op jaarbasis groeien, hebben ze slechts 2% marktaandeel, omdat de sector erg gefragmenteerd is. Jupiter verwacht dat de K12-offline activiteiten met bijna 40% zullen groeien tijdens het boekjaar dat eindigt in mei 2020, aangejaagd door capaciteitsuitbreiding en stijgende vergoedingen, evenals een hogere retentie en bezettingsgraad.

Een motor van verandering

De Chinese consument blijft macht uitoefenen over wereldwijde consumptietrends. Hoewel de Chinese consumptiegroei vertraagt, zijn de langetermijntrends van de consumptiegroei in China zeer robuust en zijn er volgens Thévenet aantrekkelijke kansen in delen van de sector waar het groeipotentieel groter is. De Chinese overheid wil de particuliere consumptie stimuleren en de spaarquote van huishoudens verlagen – Thévenet denkt dat het redelijk is om te verwachten dat ze de consumptie zullen ondersteunen met ad hoc maatregelen als de vertraging meer uitgesproken is en zich richten op het herbalanceren van de economie, weg van te veel afhankelijkheid van infrastructurele uitgaven en industriële groei.

Bovendien veranderen de ambities van Chinese consumenten omdat ze zich richten op een gezondere levensstijl. De jongere generatie zoekt naar andere ervaringen via reizen en entertainment in plaats van buitenlandse luxeartikelen te verzamelen. Hoewel sommige trends evolueren, blijven andere trends steeds krachtiger, zoals uitgaven voor het onderwijs van kinderen. Over het algemeen blijft de groeiende kracht van Chinese consumenten een belangrijke motor voor verandering die potentieel aantrekkelijke investeringsmogelijkheden biedt voor het Jupiter Global Emerging Markets-team.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19611 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten