Adyen breidt productenpalet uit

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Adyen is een Nederlandse betaalspecialist, die in juni 2018 naar de Amsterdamse beurs ging voor 240 euro per aandeel. De analisten beschouwen Adyen als een topspeler in een snel groeiende online betaalindustrie. Adyen heeft een zeer efficiënt eigen platform dat als “best in class” wordt bestempeld. De betaalspecialist onderscheidt zich van de concurrenten door alle betalingen wereldwijd op hetzelfde platform gelijktijdig te verwerken. Daarom wil het bedrijf autonoom blijven groeien en worden overnames gemeden vanwege te verwachte problemen met softwareconversies.

Onder het klantenbestand vallen enkele van de grootste online winkeliers ter wereld zoals eBay, Booking.com, AirBnB, Uber, Facebook, Microsoft, Spotify, Netflix en Amazon Japan. In 2021 was Amazon Japan goed voor 5% van de totale omzet van Amazon en is het eerste onderdeel dat is overgestapt naar Adyen. Als de samenwerking succesvol blijkt te zijn en er willen meer landen overstappen, dan gaat dat vrij eenvoudig omdat het draait op de zelfde technische infrastructuur, met andere woorden “schaalbaar”. Bij de concurrenten is die schaalbaarheid niet mogelijk.

Adyen rapporteert maar tweemaal per jaar de cijfers. De groeipercentages die het bedrijf over de eerste helft van dit jaar publiceerde waren wederom uitstekend en stonden in schril contrast met de koersdaling die het aandeel voor de kiezen heeft gekregen. Het bedrijf continueerde de forse groei van afgelopen jaren wederom met prachtige dubbelcijferige getallen.

Dubbelcijferig

Adyen breidt productenpalet uitZo steeg het verwerkte transactievolume met 60 procent naar 345,8 miljard euro. Om u een beeld te geven hoeveel dit is: dit is ongeveer driekwart van alles wat we in een half jaar met z’n allen in Nederland verdienen (Bruto Nationaal Product). Zo’n 80 procent van deze groei kwam van bestaande klanten van Adyen. De netto omzet steeg met 37 procent naar 608,5 miljoen euro, iets onder de verwachting van 615 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat nam met 31 procent toe naar 356,3 miljoen euro en onder aan de streep hield Adyen 282,1 miljoen euro aan nettowinst over. Dit is 38 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar.

Maar de snelle en flinke groei van Adyen heeft ook al een tijdje een keerzijde. Als gevolg hiervan neemt namelijk de ‘take rate’, de marge per betalingstransactie, af. Dit is logisch. Als de absolute getallen flink blijven groeien, neemt de winstmarge per transactie af. Een klant krijgt dan immers schaalvoordelen aangeboden. De take rate daalde van 18,6 basispunten in de tweede helft van 2021 naar 17,6 basispunten in de eerste helft van dit jaar. Dit was een tegenvaller, want de consensus lag op 19 basispunten. De flinke groei van het aantal transacties in de reisbranche droeg volgens Adyen bij aan de lagere marge. Het tegenomen reisvolume, de grotere bedragen, zorgen voor een gemiddeld lagere take rate.

Het bedrijfsresultaat van 356,3 miljoen euro voldeed niet aan de verwachtingen zoals Bloomberg die gepeild had. Er werd 383 miljoen euro verwacht. De lagere uitkomst lag aan de stevig toegenomen kosten ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Volgens Adyen nam de operationele winst af vanwege de hogere kosten voor zakenreizen en evenementen die weer konden plaatsvinden sinds de corona-lockdowns opgeheven zijn.

1% naar goede doelen

Ook de toezegging van Adyen om 1 procent van de netto omzet af te dragen aan een goed doel ging ten koste van de winst. Afgelopen halfjaar besloot Adyen om deze bijdrage over te maken aan de UN vluchtelingenorganisatie UNHCR vanwege de oorlog in Oekraïne. In zijn totaliteit namen de kosten met een flinke 47 procent toe ten opzichte van een jaar geleden. Daarmee namen de kosten steviger toe dan dat de omzet groeide. Hoewel dit in de eerste helft van 2021 nog 61 procent was, kwam de marge desondanks toch nog uit op een prachtige 59 procent.

Een derde pijnpuntje in de cijfers was het voornemen van Adyen om flink te investeren in hardware. Initieel was Adyen vooral een softwarebedrijf, maar nu wil het zijn hardware-aanbod verder innoveren. Dit zal in eerste instantie ten koste gaan van de groei, maar wel forse groeikansen in de toekomst opleveren. Het bedrijf kondigt aan dat het extra geld wil pompen in ‘unified commerce’ (eengemaakte handel en platformen ofwel integratie van diverse verkoopkanalen naar 1 betaalsysteem), een segment dat het afgelopen half jaar de volumes al zag groeien met 83 procent.

Bancair

Concreet gaat Adyen voor het eerst zelf betaalterminals ontwerpen en verkopen. De bedoeling is onder meer bedrijven de optie te bieden zowel een fysieke kassa te runnen als betalingen via de smartphone te aanvaarden. ‘De nieuwe toestellen zullen op het door Adyen ontwikkelde ‘single platform’ draaien en blijven flexibel, zodat kan worden ingespeeld op een snel evoluerend betalingslandschap en de altijd veranderende klantenbehoeften’, staat in het persbericht. ‘Daar ligt ook onze groeikans, want we kunnen verdergaan dan alleen betalingen,’ zegt financieel directeur Ingo Uytdehaage. Volgens hem is er onder retailers ook vraag naar ‘buy-now, pay-later’-betaalopties.

Met het aanbieden van bankdiensten zoals bijvoorbeeld bankrekeningen, zakelijke creditcards en kredieten zet Adyen nieuwe strategische stappen. Hierdoor kunnen klanten nog beter binnen het Adyen-web worden gehouden. Adyen denkt met de bijna realtime betalingsdata heel goed in beeld te kunnen hebben en houden welke klanten kredietwaardig zijn en wanneer er behoefte is aan extra liquiditeiten.

Adyen blijft hard aan de weg timmeren en het lijkt er niet op dat de concurrentiepositie wordt aangetast. De cijfers en de koersdaling van het aandeel zijn meer een resultante van de normalisering van niet alleen de waardering maar ook het tempo van de groei na de enorme groeispurt van het online winkelen tijdens de coronapandemie.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Adyen in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 342 berichten van Martine Hafkamp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten