Ahold Delhaize grossiert in inkoop eigen aandelen

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Ahold Delhaize heeft weliswaar het hoofdkantoor in Zaandam staan, maar is naar omzet gemeten meer een Amerikaans bedrijf. Met 61 procent van de omzet is de Verenigde Staten de grootste markt, gevolgd door Nederland (21 procent) en de rest van Europa (18 procent). In Europa opereert Ahold Delhaize met merken als Albert Heijn, Delhaize, Etos, Gall & Gall en Bol.com als uithangbord. De belangrijkste Amerikaanse formules zijn Food Lion, Stop & Shop, The Giant Company en Hannaford.

De onderneming heeft een lange reeks van fusies en overnames achter de rug. Eén van de belangrijkste wapenfeiten was de overname van het Belgische Delhaize in 2016. Begin dit jaar werd de aankoop van de Roemeense supermarktketen Profi afgerond. Centraal en Zuidoost Europa is een belangrijke groeimarkt voor Ahold Delhaize. Halverwege de maand januari werd de koop beslecht van de 325 winkels van Louis Delhaize in België. Daarmee vindt er een aanzienlijke schaalvergroting plaats en dat is belangrijk om betere inkoopcondities te kunnen bedingen.

De supermarktbranche wordt namelijk gekenmerkt door hevige concurrentie en lage winstmarges. Schaalgrootte en volumes zijn daarom essentieel. De komende jaren staat Ahold Delhaize voor de uitdaging om het omnichannel-concept verder te ontwikkelen. De online boodschappenmarkt groeit hard en Ahold Delhaize speelt hier op in met initiatieven als ophaalpunten en thuisbezorging. Dochter Bol.com profiteert ook van de online groei en expandeert snel. De concurrentie is echter fors, denk bijvoorbeeld aan Amazon. Online maakt momenteel zo’n 10 procent uit van de totale omzet.

Op termijn zal de food retailmarkt naar verwachting verder consolideren. Daarbij wordt al langer gespeculeerd over een fusie tussen Ahold Delhaize en het Amerikaanse Kroger. Het bedrijf zou hierdoor veel sterker komen te staan tegenover marktleider WalMart. Beperkte autonome groeimogelijkheden en kleine winstmarges wegen op de waardering van het aandeel.

Het stabiel groeiende dividend maakt het defensieve aandeel Ahold echter interessant voor beleggers. Daarnaast koopt Ahold structureel zo’n 1 miljard euro aan eigen aandelen per jaar in. Sinds het afronden van de fusie met Delhaize is het aantal uitstaande aandelen met bijna 30 procent gedaald. Ahold Delhaize heeft zo miljarden teruggesluisd naar zijn aandeelhouders.

Ahold Delhaize grossiert in inkoop eigen aandelenDe grootgrutter heeft een sterke balans. Na het beruchte boekhoudschandaal in 2003 was de kredietwaardigheid gezakt naar BB+. Inmiddels is deze weer hersteld naar investment grade, BBB+. De laatste jaren is Ahold bezig de schuldpositie fors te reduceren. Tussen 2019 en 2024 is er voor ruim 8 miljard euro aan schuld afgelost. Er werd ook weer 2,4 miljard euro geleend, waardoor de totale schuld ruim 5 miljard euro afnam. Samen met het aantrekkelijke dividend en de structurele inkoop van de eigen aandelen ontvangen beleggers een mooie return op hun investering.

Over de afgelopen vijf jaar bleef Ahold Delhaize in performance achter bij de grootste in de sector, WalMart. Ook het Amerikaanse Kroger deed het beter. Maar afgezet tegen de belangrijkste Europese tegenspelers deed Ahold het zo slecht nog niet. Met een gemiddeld rendement van 12,7 procent per jaar over de afgelopen vijf jaar liet het grote Europese spelers als Tesco en Carrefour achter zich, net als de AEX-index overigens. Daar zijn de waarderingen ook naar. Voor WalMart wordt 39 keer de winst betaald. De overige spelers zitten tussen 11 en 13 keer de winst. Ahold zit daar met 12,3 keer de winst mooi tussen.

Begin november rapporteerde Ahold de resultaten over het derde kwartaal van vorig jaar. De omzet steeg weliswaar slechts met 0,2 procent naar 22 miljard euro maar dat viel, net als de operationele winstmarge van 3,9 procent, (reuze) mee. De verbeterde winstgevendheid was vooral te danken aan België en de rest van Europa. In Europa steeg de omzet harder dan in de Verenigde Staten. Online steeg de omzet met 10 procent. Dat was mede te danken aan de online tak van Albert Heijn. Ahold Delhaize herhaalde de verwachtingen voor heel 2024. Die houden in dat de onderliggende winstmarge op 4 procent of hoger zal uitkomen en de winst per aandeel rond het niveau van 2023. Aanstaande woensdag, 12 februari, komt Ahold Delhaize met de jaarcijfers.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Ahold in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 402 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten