Amazon wordt een ‘gewoon’ bedrijf dat winst maakt

Column | Website: www.fintessa.nl | 1 reactie

In de afgelopen 27 jaar dat Amazon genoteerd staat aan de beurs vroeg het bedrijf aan beleggers niet te letten op de winst die de e-commerce reus behaalde omdat er voorrang gegeven zou worden aan groei van de onderneming.

Vanaf afgelopen kwartaal is dit niet langer het geval en is ook Amazon ‘gewoon’ een bedrijf dat zoveel mogelijk winst probeert te maken voor de kapitaalverschaffers. Over deze periode maakte Amazon een recordwinst van netto 10,4 miljard dollar, oftewel 0,98 dollar per aandeel, bekend. Dit was een jaar geleden nog ‘maar’ 3,2 miljard dollar of 0,31 dollar per aandeel. De operationele winstmarge kwam hoger uit dan ooit. Waar het eerdere record lag op 8,2 procent (2021), ging Amazon daar afgelopen kwartaal moeiteloos overheen met voor het eerst een winstmarge van dubbele cijfers. De marge kwam uit op 10,7 procent. Dit was in het vierde kwartaal van 2023 nog 7,8 procent.

Als een resultaat van de prima winstmarge wist Amazon de analisten te verslaan die ingezet hadden op een nettowinst van 9 miljard dollar. De hogere winstmarge was te danken aan 5 procent lagere marketingkosten en 10 procent lagere administratieve lasten. Ook ging de grootste Amerikaanse werkgever na Walmart gewoon door met het ontslaan van personeel. In de eerste drie maanden van het jaar werden er honderden stafwerknemers bij clouddivisie AWS ontslagen. Sinds eind 2022 elimineerde Amazon al meer dan 27.000 banen. De vervanging van de ‘CEO met de creatieve ideeën’ Bezos door de ‘manager’ Jassy lijkt een verstandige zet te zijn geweest voor de winstontwikkeling.

Het verse lid van de Dow Jones Index, Amazon maakt sinds afgelopen februari deel uit van deze index, wist dankzij de AI-hype, waarbij er veel vraag is naar clouddienstverlening, de omzet fors op te voeren. Deze steeg van 127,4 miljard een jaar geleden naar 143,3 miljard in het afgelopen kwartaal. Ook dit was beter dan de verwachte 142,7 miljard dollar. De omzet van de clouddivisie AWS verbeterde in de eerste drie maanden van het jaar met ruim 17 procent naar 25 miljard dollar. Meer dan 60 procent van de brutowinst van heel Amazon (15,3 miljard dollar, jaar op jaar een plus van 219 procent) werd verdiend door AWS dat een brutowinst behaalde van 9,4 miljard dollar. Een jaar geleden was dit nog 5,1 miljard dollar.

Afgelopen kwartaal kwam er een nieuwe dienst gereed; de generatieve AI-bot Q. CEO Andy Jassy verwacht dat deze dienst, die werknemers van Amazon’s zakelijke klanten moet helpen om hun werk 80 procent productiever te laten doen, de nieuwe groeipijler wordt van het bedrijf. Het wordt een vierde loot aan de boom die verder bestaat uit de e-commerce activiteiten (Marketplace), Amazon Prime en Amazon Web Services.

Amazon wordt een ‘gewoon’ bedrijf dat winst maaktOok de advertentie-inkomsten maakten in de periode van januari tot en met maart een groeispurt door. Ze stegen met circa 24 procent naar 11,82 miljard dollar. Vorig jaar was dit nog 9,5 miljard en analisten voorzagen 11,7 miljard dollar. Vooral het feit dat gebruikers van het Prime videoplatform sinds begin van dit jaar advertenties moeten dulden tijdens het kijken, droeg daaraan bij. Wanneer kijkers dat niet willen, kan dat tegen een hoger abonnementstarief.

Amazon, dat in het eerste kwartaal afzag van de overname van stofzuigerfabrikant iRobot omdat er geen goedkeuring door de mededingingsautoriteiten verkregen werd, verwacht in het lopende kwartaal een omzet te behalen van 144-149 miljard dollar, een groei van 7 -11 procent. De operationele winst zal uitkomen tussen de 10-14 miljard dollar. Dit was vorig jaar nog 7,7 miljard.
Een nieuwe winstverdubbeling behoort dus tot de mogelijkheden.

Voor beleggers in Just Eat Takeaway is het nog leuk om te vermelden dat Amazon de samenwerking met Grubhub, sinds 2021 onderdeel van Just Eat Takeaway, uitbreidt. In eerste instantie wordt het bestaande aandelenbelang van 4 procent opgehoogd tot 7 procent. De website en de app van Amazon kunnen direct gebruikt worden om maaltijden te bestellen bij Grubhub. Hierdoor kan, gezien de omvang van het klantenbestand van Amazon, het aantal bestellingen bij Grubhub in potentie flink groeien. Als de samenwerking voor beide partijen positief uitpakt, dan kan het belang in de toekomst zelfs worden uitgebreid naar 18 procent. Dat is voor Amazon nog steeds klein bier.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

 


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 385 berichten van Martine Hafkamp

Één reactie op “Amazon wordt een ‘gewoon’ bedrijf dat winst maakt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten