Constellation Brands verkoopt meer bier in dalende markt

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Constellation Brands is een toonaangevende internationale producent en verkoper van bier, wijn en sterke drank in het premium segment met activiteiten in de Verenigde Staten, Mexico, Nieuw-Zeeland en Italië. Afgelopen vrijdag 5 januari publiceerde de onderneming de derde kwartaalcijfers over het fiscaal gebroken boekjaar 2024.

In die periode zag Constellation Brands de omzet ten opzichte van een jaar geleden één procent hoger uitkomen op 2,47 miljard dollar. Dat is marginaal lager dan de marktverwachting van 2,54 miljard dollar. Daar hield het concern echter wel méér winst van over dan verwacht. Op vergelijkbare basis ten opzichte van een jaar terug behaalde Constellation Brands een 13 procent hogere winst per aandeel, waardoor deze uitkwam op 3,19 dollar tegenover een consensus van 3 dollar. Exclusief de deelneming in de beursgenoteerde wietkweker Canopy Growth bedroeg de winst per aandeel 3,24 dollar.

Constellation Brands scoorde vooral goed met z’n bieren. Dat is op zich opmerkelijk is, want de totale Amerikaanse bierverkopen zijn in het afgelopen kalenderjaar voor het eerst sinds 1999 onder de 200 miljoen vaten (1 vat is 117,3 liter) uitgekomen. In diezelfde periode kende de Verenigde Staten een bevolkingsgroei van ongeveer 23 procent. Consumenten zijn meer overgestapt op sterke drank en op sterke drank gebaseerde seltzers óf zijn (deels) gestopt met het drinken van alcohol.

Van de diverse biermerken die Constellation Brands op de markt brengt werd echter door de eindconsument het afgelopen kwartaal 8,2 procent meer gekocht. De hele biermarkt mag dan op z’n gat liggen, Constellation Brands kan het feestelijke glas heffen. Modelo Especial, het best verkochte bier in de Verenigde Staten, verstevigde z’n nummer één positie met maar liefst 12 procent hogere verkopen. Een andere bekende bestseller, Corona Extra, zag de omzet van 1 procent groeien. ‘Nieuwkomers’ Pacifico en Modelo Chelada (een soort biercocktail) zagen de omzet met respectievelijk 19 en 22 procent toenemen.

De biermerken van Constellation profiteerden van het feit dat klanten steeds meer de voorkeur geven aan kleinere verpakkingsgroottes. Zo kunnen ze hun drankbudget aanpassen aan de inflatie. Daarnaast hebben veel Amerikanen hun favoriete Bud Light biertje links laten liggen na een verkeerd uitgepakte reclame op sociale media door transgender Dylan Mulvaney. Zij zijn mede geswitcht naar de bieren van Constellation Brands.

Constellation Brands verkoopt meer bier in dalende marktZélf leverde Constellation Brands 3,4 procent meer bier af aan z’n distributeurs. De netto-omzet daarvan steeg met 4 procent tot 1,97 miljard dollar. Dat is bijna 80 procent van de totale omzet van Constellation Brands. De operationele marge steeg daarbij met 100 basispunten naar 38,5 procent. Daardoor nam de operationele winst met 6,7 procent toe tot 757,3 miljoen dollar. Naar verwachting blijft de omzet uit het Bier segment netto met 8-9 procent groeien. De outlook voor 2024 wat betreft de groei van de operationele winst is verhoogd van 6-7 procent naar 7-8 procent.

Met de wijnen en sterke dranken scoorde Constellation Brands iets minder. Waar de consument zich bij de bieren op de premium merken richt, is er bij wijn en gedistilleerde drank een omgekeerde trend zichtbaar. En laat Constellation Brands nu net z’n goedkopere wijntjes verkocht hebben…

In deze divisie daalde de omzet (in volume gemeten) in de consumententak met 10 procent, terwijl de omzet aan de distributeurs met 11,6 procent afnam. In dollars gemeten daalde de omzet met 8 procent en de operationele winst die daarop werd gerealiseerd daalde met 5 procent tot 127,6 miljoen dollar. Voor het hele fiscale jaar 2024 verwacht Constellation Brands hier nu een netto omzetdaling van 7-9 procent. Eerder werd er gerekend op afname van 0,5 procent.

De onderneming houdt vast aan de eerder afgegeven winstverwachting van 12-12,20 dollar per aandeel voor boekjaar 2024. Dat is op zich, gezien de ontwikkelingen in de totale biermarkt, al fraai. Daarbij verhoogt het concern de doelstelling voor zowel de operationele als vrije cash flow met 200 miljoen dollar tot respectievelijk 2,6-2,8 miljard dollar en 1,2-1,3 miljard dollar. Niet alles is positief, maar de plussen winnen het van de minnen.

Voor het lopende jaar ligt de koerswinstverhouding op het midden van de afgegeven bandbreedte voor de winstverwachting op 20,75. Analisten verwachten een verdere winstgroei waardoor die voor de boekjaren 2025 en 2026 gaat dalen naar respectievelijk 18,7 en 16,7. Bij een kwartaaldividend van 89 cent bedraagt het dividendrendement 1,4 procent. Het afgelopen kwartaal werd er voor 215 miljoen dollar aan eigen aandelen ingekocht. Constellation Brands weet meer bier te verkopen in een dalende biermarkt en daar mogen ze het glas op heffen. U kunt met hen mee proosten. Salud!

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Constellation Brands in portefeuille.

 


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten