Constellation Brands; wat in het vat zit, verzuurt niet

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Constellation Brands is een internationale producent van bier, wijn en sterke drank in het premium segment. In 1945 werd de basis gelegd toen het concern in de stad New York begon met de verkoop van wijn per vat. Intussen is het bedrijf uitgegroeid naar een groot conglomeraat met veel verschillende alcoholische dranken. De meeste successen boekt het met zijn biermerken.

Constellation Brands is in de Verenigde Staten overall de twee na grootste bierverkoper, maar het is wel de leider in het premium segment. Constellation Brands verkoopt 8 van de 15 beste importbieren, waarbij Modelo Especial en Corona Extra de eerste 2 plaatsten innemen. Modelo Especial is zelfs het een na grootste biermerk van de Verenigde Staten.

Ook met wijnen en sterke dranken richt Constellation Brands zich op het premium segment. Bij wijnen moet je denken aan merken als Kim Crawford en Meiomi en bij de sterke dranken aan Casa Noble Tequila en Svedka Wodka. De goedkopere wijnen heeft de onderneming ruim een jaar geleden van de hand gedaan.

Onlangs opende Constellation Brands de boeken. Het bedrijf werkt met een gebroken boekjaar en het vierde kwartaal eindigde eind februari. Op basis van vergelijkbare cijfers steeg de kwartaalomzet van 2,1 miljard dollar met 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat was 4,25 procent hoger dan de consensus van 2,02 miljard dollar. De vergelijkbare winst per aandeel nam met 30 procent toe tot 2,37 dollar en dat was 13,2 procent hoger uit dan de verwachte 2,09 dollar. Over het hele boekjaar 2022 kwam de omzet uit op 8,82 miljard dollar (+2 procent) en de vergelijkbare winst per aandeel op 10,20 dollar (+2 procent).

Constellation Brands; wat in het vat zit, verzuurt nietConstellation Brands verkocht vorig jaar 364,2 miljoen (+8,8 procent) kratten (24-pack) bier. Dit leverde een omzet van 6,75 miljard dollar (+11 procent) op en een operationele winst van 2,7 miljard dollar (+8 procent). De operationele marge daalde met 120 basispunten naar 40 procent. De hogere prijzen wogen niet op tegen de hogere brouwerij- en materiaalkosten en hogere afschrijvingen.

Met name Modelo Especial groeide hard met 15 procent en werd dus het op één na beste verkochte bier in de Verenigde Staten. Modelo Chelada (bier met een smaakje) groeide met 30 procent en behield daarmee positie nummer één op de Chelada-markt. Corona Extra hervatte het groeipad met een omzetstijging van 9 procent.

Door de desinvesteringen van de goedkopere wijnen daalden de verkopen bij de ‘wine and spirits’ met 33,6 procent van 45 miljoen eenheden (van 9 liter) naar 29,9 miljoen eenheden. In dollars gemeten was dat een daling van 19 procent van 2,54 miljard dollar naar 2,07 miljard dollar. Autonoom, dus gecorrigeerd voor de desinvesteringen, steeg de omzet over het hele jaar met 9 procent. Al met al werd hier een operationele winst behaald van 470,7 miljoen dollar. De operationele marge daalde met 180 basispunten tot 22,7 procent door onder andere hogere marketing-, vracht- en opslagkosten. Op het terrein van de hard seltzers scoort de onderneming overigens nog ondermaats. Eind maart had Constellation Brands slechts een marktaandeel van slechts 2 procent in de Verenigde Staten.

Het mag duidelijk zijn dat na de desinvesteringen de bieren nog meer de kar trekken. Afgelopen jaar waren bieren goed voor ruim driekwart van de totale omzet. Om aan de verwachte toekomstige groei te voldoen heeft Constellation Brands de komende drie jaar voor 5 -5,5 miljard dollar aan investeringen gepland, onder andere voor de bouw van een nieuwe brouwerij in Zuidoost-Mexico en de uitbreiding van bestaande locaties.

Topman Bill Newlands ziet dat tegenwoordig veel mensen de horeca bezoeken. Dat is gunstig voor Constellation Brands. Hij ziet de toekomst dan ook zonnig tegemoet. Voor het boekjaar 2023 verwacht Constellation Brands voor de bieren een netto omzet stijging van 7-9 procent en een groei van de operationele winst van 2-4 procent. Bij de ‘wine and spirits’ rekent het management een omzetdaling van 1-3 procent maar een stijging van de operationele winst van 4-6 procent. Op vergelijkbare basis zal de winst per aandeel uitkomen in de range 11,20-11,50 dollar, waar dat afgelopen jaar op 10,20 dollar bedroeg. in de middenprik is dat een toename van afgerond 11,25 procent.

Op de earnings call na de cijferpresentatie speelde een analist van Morgan Stanley de advocaat van de duivel door zich af te vragen waarom Constellation Brands de prijs van een krat bier (of verpakking van 24 blikjes) met maar 1-2 procent verhoogt. Wall Street wil met andere woorden hogere prijzen, niet omdat het moet om hogere kosten door te berekenen, maar simpelweg omdat het kan! Daar wil Newlands zich niet aan branden. Het is een eenvoudiger je consumenten te behouden, dan om ze te verliezen en daarna weer terug zien te winnen.

Om het vertrouwen in de toekomst te onderstrepen wordt het bestaande aandeleninkoopprogramma in het lopende kwartaal met 500 miljoen dollar uitgebreid. Er zal dit kwartaal 80 dollarcent per aandeel aan dividend worden uitgekeerd. Gezien de groei, de robuuste balans, en de bekende premiummerken met pricing power, is het aandeel in mijn ogen nog steeds koopwaardig.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Constellation Brands in portefeuille.

 


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 328 berichten van Martine Hafkamp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten