De juiste focus met EssilorLuxottica

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Fusies dan wel overnames van grote bedrijven, dat is net zoiets als het kleven van de mosterd aan je bitterbal. Soms kleeft die er heerlijk aan vast en is het een perfecte combinatie, de andere keer wil de mosterd niet kleven en lijkt het een zinloze exercitie.

De fusie tussen Essilor en Luxottica die werd aangekondigd in 2017 en beklonken in 2018 leek op het eerste, dreigde op het tweede uit te draaien, maar lijkt toch weer op het ideale pad te zijn beland. Essilor is de markleider met een marktaandeel van ongeveer 40 procent op het gebied van optische lenzen (Varilux, Crizal, Xperio, Definity, Kodak en Foster Grant). De nummer twee volgt op grote afstand met een marktaandeel van ongeveer 15 procent. Luxottica, dat het meest bekend is van de eigen merken Ray-Ban en Oakley, maar ook veel licentiepartners heeft, is de toonaangevende producent van hoogwaardige brilmonturen en zonnebrillen.

Intussen weten we dat EssilorLuxottica het belang van 76,6 procent van HAL in Grandvision heeft overgenomen. EssilorLuxottica had al meer dan 10.000 retail-locaties met onder andere LensCrafters en Sunglass Hut, maar voegt daar met de overname van Grandvision, ’s werelds grootste brillenverkoper met ketens als EyeWish en Pearle, ruim 7.000 aan toe zonder teveel overlap en verplichte afstoot/verkoop van locaties. De overname van Grandvision door EssilorLuxottica vult vooral de ‘blinde vlek’ Europa als distributiekanaal. Hier was EssilorLuxottica tot nu toe eigenlijk alleen actief in het Verenigd Koninkrijk met David Clulow en in Italië met Salmoiraghe & Vigano.

De juiste focus met EssilorLuxotticaEssilorLuxottica heeft al een marktaandeel van 15,3 procent in de Verenigde Staten. Grandvision voegt daar in ‘The Americas’ fraaie marktleidersposities aan toe in Argentinië, Chili, Colombia en Uruguay. Latijns-Amerika is de snelst groeiende markt met tot 2023 naar verwachting een jaarlijkse groei van 7,1 procent.

Daarnaast was Grandvision met haar ketens wereldwijd al de grootste koper, en dus wederverkoper, van brillenframes van Luxottica en mogelijk ook een ‘materiële’ grote afnemer van lenzen van Essilor, hoewel daarover geen informatie openbaar is gemaakt. Nu de overname van Grandvision in kannen en kruiken is, is zal die wederkerigheid de komende jaren alleen maar groter worden.

Distributie

Dat uitgebreide distributiekanaal is uiteraard goed voor de verkopen van de eigen merken, maar ook voor de licentiepartners met luxemerken zoals Prada, Versace, Armani, Burberry, Chanel en Tiffany. Het concern produceert en verkoopt zo meer dan 70 merken. De instapmodellen kunnen nu op veel grotere schaal worden aangeboden dan de luxemerken zelf zouden kunnen doen. Die beschikken zelf over ongeveer 400-500 eigen verkooppunten. Tevens levert EssilorLuxottica wereldwijd aan zo’n 400.000 onafhankelijke opticiens. Dat zijn veelal wat kleinere spelers met zwakke inkoopkracht die eerder voor kwaliteit dan voor volume gaan. Dat is gunstig voor de prijsstelling van EssilorLuxottica.

EssilorLuxottica opereert in een markt die profiteert van de vergrijzing en een groeiende middenklasse die meer luxe wenst. De omzet vertoont dan ook een mooie opgaande lijn, coronajaar 2020 uitgezonderd. Voor dit jaar bedraagt de koerswinstverhouding 33,6, voor 2022 en 2023 komt die waarschijnlijk op respectievelijk 29,94 en 26,26. Dat is op zich vrij hoog, maar wel normaal voor de sector als je kijkt naar de waardering van Grandvision en het Duitse Fieldmann, zeker als we in de beschouwing betrekken dat EssilorLuxottica een totaalpakket aanbiedt. Het concern is niet alleen de wereldmarktleider in lenzen, monturen en luxe merken, maar beschikt ook over het grootste distributiekanaal. De kracht zit in de combinatie.

De balans van EssilorLuxottica is robuust en het cashgedeelte wordt nuttig aan het werk gezet, aangezien er, zoals het er nu naar uitziet, geen extra aandelen en/of obligaties worden uitgegeven voor de overname van Grandvision. Het dividendrendement bedraagt 0,7 procent. Nu de overname van Grandvision zo goed als rond is, er moet nog een openbaar bod komen op de rest van de stukken, en de ruzie in de bestuurskamers van een paar jaar geleden geluwd is, lijkt dit een mooi moment om in EssilorLuxottica te stappen.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel EssilorLuxottica in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 315 berichten van Martine Hafkamp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten