Givaudan smaakmaker op de Zwitserse beurs

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

De markt voor geur- en smaakstoffen is een oligopolistische competitieve markt. De toetredingsbarrières zijn hoog en de kosten voor klanten om over te stappen naar een concurrent zijn ook hoog. De markt wordt gedomineerd door een paar grote spelers en leent zich uitstekend voor schaalvergroting.

Givaudan is de grootste producent van geur- en smaakstoffen gemeten naar omzet met een marktaandeel van bijna 25%. De huidige omvang van de markt voor geur- en smaakstoffen is CHF 28 miljard. Om de leidende positie te waarborgen wordt jaarlijks 8-9 procent van de omzet geïnvesteerd in R&D. In 2020 kwam dit bedrag uit op CHF 536 miljoen. Inmiddels staat de teller op meer dan 3.600 gepatenteerde geur- en smaakstoffen.

Givaudan is sinds 2000 een succesvolle spin off van Roche en vanaf juni 2000 genoteerd aan de Zwitserse beurs in Zurich. Givaudan werd bij de beursintroductie op CHF 4,5 miljard gewaardeerd. Sindsdien is er voor CHF 37,5 miljard aan extra waarde gecreëerd voor de aandeelhouders. De huidige marktwaarde is CHF 42 miljard (dat levert een gemiddeld jaarlijks rendement op van 13,5 procent tegenover 4,3 procent voor de SMI).

Overzichtelijk

De organisatiestructuur is vrij overzichtelijk met twee divisies namelijk de smaakstoffen (Taste & Wellbeing) en de geurstoffen (Fragrance & Beauty). De omzet is vrijwel gelijk verdeeld over deze twee divisies. 54 procent van de totale omzet komt van Taste & Wellbeing onderverdeeld in 38 procent snacks, 32 procent drank, 17 procent snoepgoed en 13 procent zuivel. 46 procent van de totale omzet komt op conto van Fragrance & Beauty waarvan 70 procent consumer products, Parfums 16 procent en Geuringrediënten en Active Beauty (personal care) 14 procent.

De aanzienlijke investeringen in R&D van de afgelopen decennia hebben ervoor gezorgd dat in 2020 meer dan 122.660 verschillende geur- en smaakstoffen producten zijn verkocht. Givaudan heeft meer dan 10.000 klanten zoals bijvoorbeeld Procter & Gamble, Unilever, Colgate, L’Oréal en Estée Lauder.

Givaudan smaakmaker op de Zwitserse beursOver de derdekwartaalcijfers van Givaudan hadden beleggers niets te klagen. De omzet van Givaudan steeg in de eerste negen maanden van het jaar naar CHF 5,07 miljard, een toename van 7,7 procent op vergelijkbare basis en van 5,8 procent in Zwitserse frank. De omzet bij Taste & Wellbeing steeg op vergelijkbare basis met 7,2 procent naar CHF 2,72 miljard en Fragrance & Beauty (parfum- en schoonheidsproducten) boekte een omzet van 2,35 miljard Zwitserse frank, een toename van 8,4 procent. Over het derde kwartaal steeg de omzet van Givaudan met 7,4 procent naar CHF 1,69 miljard, waar de consensus van de analisten op een stijging van 6,63 procent lag. Het is een gematigder tempo ten opzichte van de eerste 6 maanden van het jaar, maar nog ruim boven de doelstellingen die Givaudan voor 2020-2025 heeft geformuleerd. Dat is een jaarlijkse autonome omzetgroei van 4-5 procent en een vrije cash flow van ten minste 12 procent.

Helaas betrof het alleen omzetcijfers, want in deze tijden ben je toch nieuwsgierig hoe Givaudan met de gestegen kosten omgaat. Gelukkig heeft het concern op dat vlak een goede naam opgebouwd. Het beschikt over pricing power en zit halfjaarlijks met zijn afnemers om tafel om nieuwe prijsafspraken te maken. Geur en smaak zijn namelijk leidend in de keuze van de consument.

Givaudan maakte in oktober de overname van het in de Verenigde Staten gevestigde DDW ‘The Color House’ bekend. Dit bedrijf werd in 1865 opgericht door de Nederlandse immigrant Douw Ditmars Williamson en leverde mout en gebrande suikers aan de brouwerijen. Nu 155 jaar later heeft DDW wereldwijd 12 productiefaciliteiten en heeft het een leidende positie opgebouwd in het creëren van natuurlijke voedingskleuren voor de voedsel- en drankenindustrie.
Volgens Givaudan zal de productportfolio en innovatieve pijplijn van DDW het concern in staat stellen om een wereldspeler in natuurlijke kleurenstoffen te worden. Gecombineerd met de geur- en smaakstoffen zal dit nog meer de zintuigen van de consument gaan prikkelen. Pro forma zou DDW vorig jaar ongeveer 140 miljoen dollar aan omzet hebben toegevoegd.

Overname

De meest recente overname is die van het Amerikaanse familiebedrijf Custom Essence. Dat bedrijf heeft een sterke reputatie opgebouwd in Amerikaanse parfum- en personal care markt met het ontwerpen en fabriceren van kwalitatieve hoogwaardige natuurlijke geurstoffen. Financiële details zijn niet bekend gemaakt. Met deze overname wordt er ongeveer 40 miljoen dollar aan de omzet bijgeschreven. De overname past prima in de nieuwe ontwikkeling van de vorig jaar augustus geïntroduceerde microbiome frangrance technology. In plaats van microplastics in body care producten worden deze steeds vaker vervangen door natuurlijke bacteriën die de huid beschermen tegen schadelijke invloeden van de klimaatveranderingen op de huid.

Door de forse investeringen in R&D ontstaan nieuwe ontwikkelingen die bijdragen aan een beter en gezonder leven. Givaudan verwacht hierdoor een verdubbeling van de bedrijfsactiviteiten in 2030.
Givaudan wil de Co2 uitstoot van haar eigen productieproces per 2030 met 70 procent verlagen en voor de toeleveringsketens 20 procent reductie als doelstelling. Per 2040 moet Givaudan klimaat positief zijn en moet de supply chain 50 procent minder uitstoten. Per 2050 zou de supply chain klimaatneutraal moeten zijn

De combinatie van Pricing Power, organische groei, overnames die passen binnen de financiële doelstellingen en ambitieuze ESG doelstellingen zorgen ervoor dat de huidige koerswinstverhouding 50 is. Het dividendrendement bedraagt 1,4 procent.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 319 berichten van Martine Hafkamp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten