Het uitdijende ecosysteem van Apple

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

De iPhone is het belangrijkste product van Apple. Het is goed voor een kwartaalomzet van 43,8 miljard dollar. De Mac computers realiseren een omzet van 7,6 miljard dollar, de iPad 6,4 miljard dollar en de wearables en accessories 9,3 miljard dollar. De op een na belangrijkste inkomstenbron vormen de diensten. Deze zijn goed voor 22,3 miljard dollar. Hieronder vallen onder meer de commissies op aankopen uit de App Store, opslagdienst Cloud en de streamingdiensten Apple Music en TV+. Deze divisie is overigens wel het meest winstgevend. Het afgelopen kwartaal kwam de brutomarge voor diensten uit op 71 procent tegen 45 procent voor de hardware.

Apple heeft een gebroken boekjaar en rapporteerde recent zijn resultaten over zijn vierde kwartaal. Zowel de winst als de omzet waren hoger dan door analisten verwacht. De totale verkoop daalde echter wel voor het vierde kwartaal-op-rij. Alle hardware producten buiten de iPhone vertoonden een daling op jaarbasis. De omzet uit iPhones steeg volgens verwachting met 2 procent op jaarbasis en was daarmee de enige hardware-divisie die groei vertoonde. De dienstentak was opnieuw het lichtpuntje. De omzet bedroeg 22,3 miljard, ruim boven de verwachtingen en een stijging van meer dan 16 procent ten opzichte van vorig jaar. De diensten maken 25 procent uit van de totale omzet.

De iets lagere omzet was voornamelijk te wijten aan lagere Mac en iPad-verkopen. De winst kon zoals gezegd toch stijgen omdat de omzet uit de diensten sterk toenam. Er zijn wel zorgen dat Huawei weer een sterke concurrent kan worden in China, nu het er voor het eerst sinds de Amerikaanse sancties in geslaagd is een geavanceerde smartphonechip te ontwerpen. Ook mogen sommige werknemers van de Chinese staatsbedrijven en de overheid geen iPhone meer gebruiken. Desondanks werd er het afgelopen kwartaal gecorrigeerd voor valutaschommelingen een recordomzet in China gehaald.

Groei

Het uitdijende ecosysteem van AppleGroei in India zou de eventuele krimp in China kunnen compenseren. De omzet van Apple is er weliswaar relatief gering, maar groeit snel. Dit jaar werd er de eerste Apple Store geopend. Er is echter groeipotentieel genoeg. In India verdient men gemiddeld echter vijf keer minder dan in China. Gelijke omzetcijfers als in China zitten er voorlopig dus nog niet in. Tijdens de pandemie werd Apple zich er pijnlijk van bewust dat het voor de productie wel erg afhankelijk is van China. Gezien de spanningen tussen de VS en China verschuift het bedrijf steeds meer productie naar India. India zou na verloop van tijd ook een belangrijke afzetmarkt kunnen worden.

De iPhone is nog steeds het belangrijkste product van Apple. Wereldwijd zijn er 1 miljard iPhone gebruikers. Voor hen heeft het bedrijf een ecosysteem gecreëerd dat steeds belangrijker wordt. Het stimuleert de loyaliteit en zorgt voor een toenemende grip op klanten. Producten als de iPhone, de iPad, de Mac, de Apple Watch en Apple TV completeren elkaar en verhogen elkaars functionaliteit. Het maakt het voor klanten die eenmaal toegetreden zijn tot dit ecosysteem, moeilijk om naar een concurrent over te stappen.

Zo gaan er enorme bedragen om in de App Store. Over de afgelopen vier jaar groeide dit onderdeel van Apple met gemiddeld 28 procent per jaar. Ter vergelijking, Google Play groeit met zo’n 17 procent per jaar. Hoe meer apps er in de App Store worden geplaatst, hoe hoger de omzet. Apple vangt gebruikelijk 15 tot 30 procent commissie over de verkopen in de App Store. In 2022 vond er voor 1.100 miljard dollar aan boekingen en verkopen plaats in de App Store. Ontwikkelaars van apps hebben weinig alternatieven voor de App Store om hun apps aan de man te brengen. Zolang er geen complete disruptie plaatsvindt lijkt deze groei zich voort te kunnen zetten. Wel kreeg eiser Epic Games (gameproducent van Fortnite) recent op alle punten gelijk van een rechter die de App Store van Google tot een illegaal monopolie verklaarde. Als deze uitspraak stand houdt krijgen ontwikkelaars meer zeggenschap over het verspreiden van hun app en de verdiensten eraan.

Apple biedt daarnaast steeds meer financiële diensten aan. Het bedrijf maakt daarbij op een slimme manier gebruik van de al verkochte iPhones. iPhone-bezitters maken immers gebruik van de gefaciliteerde betaalmogelijkheden. Het is een mooie extra inkomstenbron en draagt bij aan de groei en de winstgevendheid. Ook komt Apple op deze manier steeds meer te weten over zijn klanten, wat weer kan worden gebruikt voor het ontwikkelen van nieuwe diensten.

Apple Pay

Via Apple Pay kunnen mensen met hun iPhone of Apple-horloge betalingen doen in fysieke winkels én online. De gegevens van een normale pinpas of creditcard worden erin opgeslagen, waardoor betalingen dus gewoon lopen via de bank en netwerken zoals Visa of Mastercard. Wel komt Apple er zelf als extra tussenpartij bij en verbergt men de betaalgegevens van de koper. Hier vangt Apple een kleine premie voor van ongeveer 0,15 procent van de transactiewaarde. Dit lijkt niet veel, maar het gaat hier wel om enkele biljoenen euro’s aan transacties. Apple Pay is tegenwoordig ongeveer even groot als Mastercard wanneer het gaat om de gemiddelde transactiegrootte. Deze activiteiten zijn waarschijnlijk heel winstgevend, aangezien de kosten die het bedrijf hieraan kwijt is relatief laag zijn. Dit heeft met name te maken met het uitwisselen van de gegevens, dat is geautomatiseerd. Ook vergaart Apple op deze manier waardevolle gegevens over het koopgedrag van mensen.

Afgelopen maart introduceerde Apple een eigen Buy Now Pay Later (BNPL)-dienst in de Verenigde Staten. Hiermee kunnen gebruikers een online aankoop, betaald met Apple Pay, in vier termijnen gespreid over zes weken betalen, zonder extra rentekosten. De gebruiker moet een Mastercard koppelen aan een Apple Pay-account. Aangezien Apple aan allerlei bankregulering zou moeten voldoen, is Goldman Sachs een partner in deze activiteiten. Wel checkt Apple zelf de kredietwaardigheid van de gebruikers. Op deze manier verdient Apple nog meer aan zijn betaaldienst. Zoals gezegd betalen gebruikers hier niks extra’s voor, maar winkeliers wel. Zij zijn hier echter vaak toe bereid, omdat ze door het faciliteren van BNPL meer kunnen verkopen.

Ook bracht Apple samen met Goldman Sachs en Mastercard vier jaar geleden een eigen creditcard uit. Hiermee verdient men eveneens geld aan elke transactie. Dit zal ongetwijfeld meer opbrengen dan de Apple Pay-transacties die met een kaart van een externe bank worden gedaan. Mensen die een Apple Card hebben, kunnen daarnaast een spaarrekening openen bij Apple waar maar ruim 4 procent rente op vergoed wordt. Inmiddels is er al voor 10 miljard dollar aan spaargeld bij Apple gestald, of beter gezegd bij Goldman Sachs via Apple. Er zijn inmiddels al enkele miljoenen kaarten uitgegeven (digitale en fysieke) en dit aantal groeit snel.

Wel lijkt het erop dat Apple de samenwerking met Goldman Sachs wil beëindigen. De bank wil met z’n consumentenactiviteiten wil stoppen. Goldman Sachs en Apple rapporteren sinds de start van hun samenwerking in 2019 met gezamenlijke bankdiensten succes op succes. Het tweetal trok miljoenen nieuwe klanten aan en er stroomden miljarden naar de spaarproducten, creditcards en betaaldiensten van het gecombineerde bedrijf. Voor de bühne zag het er geweldig uit. Wie beter keek, zag een façade van succes en een samenwerking gebaseerd op drijfzand. Goldman Sachs gaf Apple alles wat het wilde, maar het was niet genoeg. Volgens de Wall Street Journal wordt de bank door Apple aan de kant gezet. Het concern wil het liefst zo snel mogelijk onder het contract met zijn partnerbank uit. De overeenkomst werd een jaar geleden nog verlengd tot 2029. Er is nog niet bekend of Apple een nieuwe partner op het oog heeft.

Apple bedenkt steeds meer manieren om inkomsten te generen. Dit is ook essentieel, aangezien het belangrijkste product, de iPhone, al zo veel gebruikt wordt dat het lastig is om daar snel mee te groeien. Wel kan Apple door het aanbieden van (financiële) diensten steeds meer verdienen aan klanten, ook nadat ze een iPhone hebben gekocht. Apple-klanten zijn over het algemeen erg trouw aan het merk, wat het risico op een omzetdaling beperkt.

Auteur heeft privé geen positie in het aandeel, cliënten van Fintessa evenmin.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten