Inzetten op de energietransitie met Albemarle

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Lithium is een scheikundig element dat in 1817 werd ontdekt. Lithium wordt gewonnen uit ertsen of pekel. Het zilverwitte alkalimetaal wordt het meest gebruikt voor batterijen. Lithium-ion batterijen worden gebruikt in de meeste draagbare consumentenelektronica, zoals mobiele telefoons en laptops. De afgelopen jaren nam de vraag snel toe door de introductie van elektrische voertuigen. Deze zijn voornamelijk voorzien van herlaadbare accu’s die lithium bevatten.

Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe en er komen steeds meer producenten. Niet alleen schieten nieuwe autoproducenten als Nio, Xpeng en Rivian als paddenstoelen uit de grond, ook traditionele autobouwers maken steeds vaker de overstap. In 2021 werden er 2,3 miljoen nieuwe elektrische voertuigen verkocht in Europa. Dit was 19,5 procent van het totaal aan verkochte auto’s. Het is een forse stijging ten opzichte van 2020, toen dit nog 11 procent was. Wereldwijd wordt de aanschaf van elektrische auto’s door overheden sterk gestimuleerd. De wet- en regelgeving wordt ook steeds strenger. Noorwegen zal in 2025 het eerste land ter wereld worden waar een volledig verbod geldt voor benzine- en dieselauto’s.

Momenteel is er ongeveer 150 gram Lithium nodig om 1 kW/h aan stroom te leveren. Afhankelijk van prestaties en technologische vooruitgang is er naar verwachting 3 tot 10 kilogram lithium per elektrische auto nodig. De groei van elektrische voertuigen zal naar schatting in 2030 voor 90 procent verantwoordelijk zijn voor de vraag naar lithium. Volgens onderzoek van Roskill (Wood McKenzie) zal de vraag naar lithium-ion batterijen tegen 2029 vertienvoudigd zijn. Dat komt neer op een groei van 25 procent per jaar.

’s Werelds grootste lithiumreserve bevindt zich in Zuid-Amerika. De lithiumdriehoek, Chili, Argentinië en Bolivia, bevat 50 tot 80 procent van de lithiumbronnen wereldwijd, waarvan een groot deel in de vorm van pekelmeren. Australië heeft de op één na grootste lithiumreserve. Na de eerste stappen van het raffinageproces wordt de grondstof in grote hoeveelheden naar China verscheept voor verdere verwerking. China heeft ook eigen voorraden en koopt rechten voor de winning in andere landen.

Inzetten op de energietransitie met AlbemarleIn principe is er genoeg lithium op aarde om te kunnen voldoen aan de sterk toenemende vraag, maar het ontbreekt aan voldoende productie en raffinage. Het zijn zeer milieuonvriendelijke processen waartegen vooral in de westerse wereld veel weerstand bestaat. Denk aan de recente ontwikkelingen rond de lithiummijn in Servië van Rio Tinto. Omdat men zich in China minder druk om de leefomgeving maakt, is het land kunnen uitgegroeid tot een heel belangrijke speler. In de Verenigde Staten is momenteel maar één lithium mijn operationeel, die van Albemarle in Nevada. Het duurt gemiddeld 4 tot 7 jaar om een nieuwe mijn up-and-running te krijgen.

Lithium is een kritieke grondstoffen voor de energietransitie. Waar China al sinds de jaren ’80 grootschalig investeert en hierop inzet, heeft de westerse wereld deze bedrijfstak grotendeels uit handen gegeven. Protesten van milieugroeperingen en het ontbreken van het besef dat een dergelijke grondstof wel eens zeer noodzakelijk zouden kunnen worden in een wereld die niet langer draait om olie en gas hebben daar aan bijgedragen.

De onbetwiste nummer één op het gebied van lithium is Albemarle. Deze Amerikaanse producent is gespecialiseerd in speciale chemicaliën met leidende posities in lithium, broom en katalysatoren. Na de overname van Rockwood in 2015 is Albemarle uitgegroeid tot ’s werelds grootste producent van lithium. Het bedrijf realiseert 60 procent van zijn omzet uit lithium, 25 procent uit broom (metaal toegepast bij brandwerendheid) en 15 procent uit katalysatoren (voor de raffinage van ruwe olie).

De lithiumproductie is de groeiafdeling van het bedrijf. Over de afgelopen 12 maanden steeg de jaaromzet van de lithiumdivisie met 13 procent naar 1,4 miljard dollar. Hiervan bleef 35 procent als winst over. De omzet van broom was 1,1 miljard en de winstmarge 32 procent. De katalysatoren waren goed voor 761 miljoen dollar omzet en een marge van 14 procent. Het bedrijf is conservatief gefinancierd. Albemarle heeft de afgelopen 27 jaar continu het dividend verhoogd. Het is één van de 66 dividendaristocraten. Dat is een prestatie op zich voor een bedrijf dat actief is in de cyclische grondstoffensector.

Onlangs rapporteerde Albemarle de cijfers over het derde kwartaal. De winst was met 7,50 dollar per aandeel hoger dan de door analisten verwachte 6,95 dollar. De omzet viel met 2,1 miljard dollar iets lager uit dan de verwachte 2,2 miljard dollar. De winst was overigens 600 procent hoger dan een jaar eerder. De gestegen lithiumprijs was hier voornamelijk voor verantwoordelijk. Het management houdt vast aan de outlook voor het hele jaar. De verwachting is dat het volume met 20-30 procent zal toenemen door nieuwe mijnen in Australië, Chili en China. Tegen 2025 verwacht men de lithiumproductie zelfs te verdubbelen ten opzichte van dit jaar.

Albemarle heeft een marktkapitalisatie van ruim 33 miljard dollar en 6000 werknemers. Het dividendrendement bedraagt 0,55 procent. Van de 24 analisten die het bedrijf volgen hebben 14 het aandeel op kopen staan en 8 op houden. Het gemiddelde koersdoel bedraagt 317 dollar. Het aandeel is niet duur op een koerswinstverhouding van 10 keer de verwachte winst over 2023.

Het grootste risico voor de koers van dit aandeel is de ontwikkeling van de lithiumprijs. Op korte termijn zal er niet opeens veel meer lithium geproduceerd kunnen worden gezien de tijd die nodig is om een nieuwe mijn operationeel te krijgen, nog los van de moeite die het kost om ergens überhaupt een mijn te vestigen. Het gevaar zit ‘m meer in een minder dan verwachte vraag naar batterijen. Vooralsnog lijkt de wereldwijde energietransitie steeds meer op stoom te komen en de vraag naar elektrische auto’s steeds meer toe te nemen. Een zware recessie zou (tijdelijk) roet in het eten kunnen gooien. Verder zijn batterijen nu sterk afhankelijk van lithium en kobalt. Dat zou in de toekomst kunnen veranderen.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Albemarle in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 347 berichten van Martine Hafkamp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht