Procter & Gamble: Dividend Koning met Pricing Power

Column | Website: www.fintessa.nl | 1 reactie

Procter & Gamble werd opgericht in 1837 en is sindsdien uitgegroeid tot ’s werelds grootste leverancier van huishoudelijke en verzorgingsproducten. P&G levert vooral A-merken. Bekende namen uit de portefeuille zijn Braun, Gillette, Head & Shoulders, Oral-B, Pampers, Pringles, Pantene en Wella. De belangrijkste afzetmarkt is Noord-Amerika met 45 procent, Europa is goed voor een kwart van de omzet en de rest wordt vooral gerealiseerd in de opkomende markten.

In 2005 werd scheermesfabrikant Gillette overgenomen. Daarmee werden merken als Gillette, Duracell, Braun en Oral-B aan de merkenportefeuille toegevoegd. Hiermee passeerde P&G Unilever als grootste onderneming op het gebied van Fast Moving Consumer Goods. Inmiddels zijn de batterijen van Duracell weer verkocht aan Berkshire Hathaway. De merken Pampers en Gillette staan beiden in de top 100 van de meest waardevolle merken ter wereld.

In 2014 werd besloten het concern te stroomlijnen. Zo’n 100 verschillende merken werden van de hand gedaan. Er resteren nu nog zo’n 65 merken. Grotendeels A-merken, goed voor 95 procent van de winst. Het bedrijf werd volgens de toenmalige topman minder complex en daardoor beter te besturen.

A-merken zijn belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in een product. Zij stellen een bedrijf als P&G in staat een hogere prijs voor het product te vragen. Mede om die reden zijn de marges van P&G heel stabiel. Het bedrijf heeft veel pricing power, iets wat in tijden van oplopende inflatie zeker van belang kan zijn. Daarnaast beschikt P&G over een solide balans. De uitstaande schuld kan bij de huidige winstgevendheid in twee jaar afgelost worden.

Stabiele groeier

Procter & Gamble: Dividend Koning met Pricing PowerP&G is in de loop der jaren steevast een stabiele groeier geweest op de beurs. Het kan rustig voor een defensief aandeel doorgaan. In de afgelopen 20 jaar bedroeg het rendement gemiddeld 9,7 procent per jaar, inclusief herbelegde dividenden. Het sterkste punt en de reden waarom het bedrijf populair is bij veel beleggers vormt echter het dividend. Zo keert P&G al 131 jaar dividend uit aan zijn aandeelhouders. De afgelopen 65 jaar groeide dat dividend jaarlijks, gemiddeld met 10 procent per jaar. Daarmee geldt P&G als een Dividend King (minimaal 50 jaar dividendgroei). P&G heeft momenteel een dividendrendement van 2,41 procent. Dat komt neer op een bedrag van 8 miljard dollar over het afgelopen jaar. Daarnaast koopt P&G voor een bedrag van 11 miljard aan eigen aandelen in.

Het afgelopen kwartaal realiseerde P&G 18,9 miljard dollar aan omzet, meer dan de verwachte 18,4 miljard dollar. Ook de winst kwam hoger uit; 1,13 per aandeel waar 1,08 werd verwacht. Nu het ergste van de pandemie achter ons lijkt te liggen trekken met name de verzorgingsproducten aan. Het bedrijf verwacht voor het hele jaar een omzetgroei van 2 tot 4 procent en een groei van de winst per aandeel van 6 tot 9 procent.

Verwachtingen

In het uitspreken van de verwachting voor de komende 12 maanden zit echter ook een kostenpost van 1,9 miljard dollar verdisconteerd. De prijzen voor diverse benodigde ingrediënten zijn sinds april vorig jaar met 30 tot 200 procent gestegen. Het management houdt rekening met hogere kosten voor grondstoffen (1,8 miljard dollar) en transport (100 miljoen dollar) van in totaal 1,9 miljard dollar. Deze vooraf ingecalculeerde tegenwind zou neerkomen op een schade voor de winst per aandeel van 0,70. Bedenk, dat zit al in de huidige outlook verdisconteerd en zou dus ook mee kunnen vallen gezien het feit dat inmiddels een aantal grondstofprijzen aan het dalen is. Het zou voor P&G beter uitkomen als deze hogere kosten er niet waren, maar gezien de sterke marktpositie wordt er van uitgegaan dat het bedrijf deze kosten aan de consument kan doorberekenen. Dat gebeurt inmiddels ook.
Hoewel het aandeel van P&G net zo duur is als in oktober vorig jaar lijkt het aandeel relatief goedkoper geworden. Dat is het gevolg van de gestegen vrije kasstroom. De prijs afgezet tegen de kasstroom is inmiddels lager, ruim 17 keer. Het aandeel is met een koerswinstverhouding van 24,3 nog steeds geen koopje, maar welk aandeel van een goed bedrijf is dat momenteel wel? Het gemiddelde van de sector bedraagt momenteel hoger, 25,7.

P&G is een stabiele groeier, de winst en omzet zullen niet, zoals bij verschillende technologiefondsen, exploderen. Maar het geeft wel rust in een portefeuille. Het aandeel heeft minder neerwaarts risico gezien de producten die het verkoopt. Het is daarnaast een goede hedge tegen inflatie gezien de pricing power.

Auteur heeft privé geen positie in het aandeel Procter & Gamble, cliënten van Fintessa evenmin.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 310 berichten van Martine Hafkamp

Één reactie op “Procter & Gamble: Dividend Koning met Pricing Power

  1. Hallo Mevrouw Hafkamp,
    Goed stukje over een goed bedrijf P&G. Toch zit er een foutje in: Pringles is een chipsmerk, oorspronkelijk van Procter & Gamble maar in mei 2012 verkocht aan Kellogg Company. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat het een food-artikel met beperkte (door stikstof vulling van de karton, ongeopend, toch nog redelijk lang) houdbaarheid en daarmee een vreemde de eend in de P&G bijt. De merknaam was bovendien afgeleid van de eigen naam van één van de ex directeuren van P&G, die het product, waarschijnlijk tegen de mainstream P&G policy in, toch succesvol op de markt heeft gelanceerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten