Procter & Gamble heeft de juiste pricing power

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G), opgericht in 1837 en groot geworden tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog met de levering van kaarsen en zeep aan de Federale troepen, is één van de grootste bedrijven ter wereld wat betreft verzorgingsmiddelen voor de consument.

Bekende merken zijn onder andere Pampers, Head & Schoulders, Ariel, Gillette en Oral-B, maar de reeks aan A-merken is nog veel langer. A-merken zijn belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in een product. Het stelt een bedrijf als P&G in staat een hogere prijs voor het product te vragen. Mede om die reden zijn de marges van P&G heel stabiel. Het bedrijf heeft veel pricing power, iets wat in deze tijden van hoge inflatie zeker van belang is. Daarnaast beschikt het bedrijf over een solide balans. De uitstaande schuld kan bij de huidige winstgevendheid in twee jaar voldaan worden.

P&G verkoopt de producten wereldwijd (in ongeveer 70 landen), maar verreweg de belangrijkste afzetmarkt is Noord-Amerika met een aandeel van 49 procent in de totale omzet. De tweede markt is Europa met 21 procent en groot China vult 10 procent van de totale omzet. Het bedrijf staat bekend als een defensieve belegging omdat consumenten niet of moeilijk zonder de producten van P&G kunnen. Wel is er stevige concurrentie, niet alleen tussen de A-merken onderling maar tegenwoordig ook steeds meer met de huismerken van supermarkten.

De kwartaalcijfers vielen goed bij beleggers. Die waren dan ook beter dan verwacht. De nettowinst steeg ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar van 3,36 miljard naar 3,40 miljard dollar. De aangepaste winst per aandeel nam toe van 1,33 tot 1,37 dollar. De verwachting lag op 1,32 dollar..

Procter & Gamble heeft de juiste pricing powerP&G heeft in de eerste drie maanden van dit jaar weten te profiteren van de gemiddeld 10 procent hogere prijzen die het concern doorvoerde. Daardoor steeg niet alleen de omzet, maar ook de winstmarge. De Amerikaanse multinational verkocht voor 20,1 miljard dollar aan producten, 4 procent meer dan een jaar eerder. Er werd 19,3 miljard dollar verwacht. Uitgaande van constante valutakoersen en rekening houdend met ver- en aangekochte bedrijfsonderdelen, bedroeg de organische groei 7 procent dankzij de prijsverhogingen. De verkochte volumes namen voor het vierde kwartaal op rij af. Het bedrijf wist wel meer van zijn luxere producten te verkopen. In Europa daalde de afzet relatief het sterkst. Vooral hier zag P&G consumenten overstappen naar de huismerken. In de twee andere grote markten, Noord-Amerika en China, stegen de verkochte volumes wel.

Geen last

De producent van fast moving consumer goods gaf aan last te hebben van de hogere kosten voor grondstoffen. Desondanks wist het bedrijf die meer dan goed te maken door de prijzen te verhogen. Zo leverde iedere dollar aan omzet het bedrijf een brutowinst van 48 cent op, waar dat een jaar eerder nog geen 47 cent was. De operationele winst, dus voor rentebetalingen en belastingen, steeg met bijna 6 procent tot 4,2 miljard dollar. Dat was volgens het bedrijf mede te danken aan het feit dat er efficiënter is gewerkt.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers verhoogde P&G de verwachtingen voor het lopende boekjaar. Voor het gehele boekjaar rekent P&G nu op een omzet die met circa 1 procent stijgt. Bij de vorige kwartaalupdate ging de onderneming nog uit van een vlakke tot 1 procent lagere omzet. Ook de verwachting voor de autonome omzetontwikkeling ging omhoog, van aanvankelijk 4 tot 5 procent groei op jaarbasis naar nu 6 procent groei. Het zal echter ‘nog enkele kwartalen’ duren voordat ook de volumes weer stijgen, aldus CFO Schulten tijdens de persconferentie.

De winst per aandeel zal maximaal 4 procent stijgen ten opzichte van de 5,81 dollar over vorig boekjaar. Procter & Gamble meldde in het persbericht dat deze bijgestelde outlook gebaseerd is op 1,3 miljard dollar valutaire tegenwind en 2,2 miljard dollar hogere grondstofkosten. In zijn totaliteit dus 3,5 miljard dollar hogere kosten ofwel 1,40 dollar per aandeel ten opzichte van fiscaal jaar 2022.

Koninklijk dividend

P&G is een dividend-king en betaalt al 67 jaar aaneengesloten dividend, wat bovendien ieder jaar verhoogd wordt. Er wordt nu vier kwartalen met 94,07 dollarcent aan dividend verwacht. Samen met de 1,4 miljard dollar aan inkoop van eigen aandelen, is er het afgelopen kwartaal 3,6 miljard dollar aan aandeelhouders geretourneerd. De totale inkoop van eigen aandelen zal dit boekjaar op 6-8 miljard dollar uitkomen.

P&G blijkt nog altijd over een stevige pricing power te beschikken en kan daarmee de omzet en winst blijven opvoeren door hogere prijzen te berekenen aan de consument. Het aandeel is een waardeaandeel bij uitstek met een heel solide dividend dat bovendien elk jaar verhoogd wordt.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Procter & Gamble in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten