Uitverkoop bij LVMH; alleen het aandeel, niet de tasjes

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) is het grootste conglomeraat ter wereld in luxeproducten. Luxemerken als LVMH kunnen niet in dagen, maanden of jaren opgebouwd worden. Het neemt decennia in beslag om een dergelijk sterk merk te creëren. LVMH is één van die bedrijven die veel vertrouwen genieten bij consumenten, een ijzersterke marktpositie bezitten met een hoge toetredingsbarrière en veel pricing power. De prijszettingsmacht van LVMH is onwaarschijnlijk groot. Het bedrijf verkoopt bijvoorbeeld (hand)tassen variërend van 400 tot 36.000 dollar per stuk. De consument heeft de keuze uit heel veel merken tassen, maar er is er maar één met het logo van Louis Vuitton.

Naast Louis Vuitton voert LVMH nog ruim 70 andere merken. De bekendste daarvan zijn dranken als Hennessy en Moët en Chandon, Modehuis Dior, horloges van TAG Heuer, juwelen van Tiffany & Co en parfums van Dior en Kenzo. Wie in luxe wil beleggen moet in Europa zijn. De grootste huizen en duurste individuele labels hebben hun noteringen op de beurs van Parijs. De topmerken van LVMH richten zich op een categorie consumenten waar zelfs een recessie weinig vat op heeft. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerikaanse merken als Coach, Michael Kors en Kate Spade die zich vooral op aspirational buyers richten. Kopers die niet genoeg geld hebben voor de absolute topmerken, maar wel graag een designertas willen hebben.

De ruim 70 verschillende merken kunnen verdeeld worden over zes verschillende bedrijfssegmenten. Mode en lederwaren, parfum en cosmetica, horloges en juwelen, wijn- en sterke drank, warenhuizen en overig. LVMH heeft wereldwijd ruim 5.500 verschillende winkels. LVMH bezit warenhuizen als La Samaritaine en Sephora.

Het concern behaalde in de eerste negen maanden van het jaar een 14 procent hogere omzet van 62,2 miljard euro. De omzet over de afgelopen drie maanden kwam autonoom 9 procent hoger uit op bijna 20 miljard euro, waar de consensus 12 procent bedroeg. De drankendivisie leverde het concern de grootste kater op met een omzetdaling van 14 procent. Maar ook de Fashion and Leather divisie stelde teleur. De omzetgroei bedroeg hier weliswaar een respectabele 9 procent, maar er werd op 10 procent gerekend.

Uitverkoop bij LVMH; alleen het aandeel, niet de tasjesMaar, er is geen man overboord. Na drie geweldige jaren waarin ook de aspirational buyers hun opgebouwde corona-spaarbuffers aan luxe artikelen uitgaven zien we nu een normalisatie van de vraag. Echt rijke mensen blijven hoe dan ook de producten van LVMH wel kopen, maar voor degenen die dat niet zijn en er wel graag mee pronken, wordt dat lastiger. De hoge inflatie en economische onzekerheid maakt dat men wat voorzichtiger is, zeker nu de spaarbuffers van veel mensen zijn geslonken. Daarnaast is kopen op de pof flink duurder geworden. Zo is volgens de Fed de gemiddelde jaarlijkse rente die de Amerikaanse consument op credit card schuld betaalt in een jaar tijd gestegen van 16,3 procent naar 22,8 procent.

LVMH sloot een sponsordeal met de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA voor de promotie van Hennesy. De sterren uit deze competitie zijn blijkbaar de ideale influencers om cognac aan de man te brengen. LVMH is een meester in de verkoop via supersterren. Zo benoemde het muzikant en producer Pharrell Williams als creatief directeur voor de mannencollectie. Ook is LVMH sponsor van de Olympische Spelen van 2024, in Parijs. Het sieradenmerk Chaumet van LVMH gaat de Olympische medailles ontwerpen. Moët Hennesy voorziet de evenementenlocaties van drank.

De afgelopen maanden is de koers van het aandeel LVMH flink gedaald. Het aandeel LVMH wordt mede hierdoor verhandeld tegen een koerswinstverhouding van 20. Dat is aanmerkelijk lager dan het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar. Voor beleggers die geïnteresseerd zijn in de structurele aantrekkingskracht van de luxesector, de kracht van merken, de hoge toetredingsdrempels, een sterk management, prijszettingsvermogen, aantrekkelijke marges en sterke kasstromen lijkt er een mooi koopmoment aangebroken, zeker voor de sterkste speler uit deze sector. Want LVMH heeft een welvarend klantbestand dat altijd veel veerkracht toont door de cycli heen.

LVMH mikt op een organische omzetgroei met dubbele cijfers in alle divisies, en slaagt daar goed in. Naar verwachting zal de concernomzet voor LVMH in 2025 voor het eerst door de grens van 100 miljard euro gaan, een verdrievoudiging in tien jaar. Het dividendrendement bedraagt 1,76 procent. Na de overname van Tiffany & Co. werd de netto schuld hoger, maar deze blijft zeker draaglijk. LVMH is een aandeel om één keer te kopen en dan voor altijd te houden.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel LVMH in portefeuille.

 


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten