Vele wegen leiden naar VINCI

Column | Nog geen reacties

VINCI is het grootste bouwbedrijf ter wereld. Het bedrijf heeft vijf hoofdactiviteiten: Concessies (autowegen, luchthavens), Energie, Constructie, Vastgoed en het recent overgenomen energie-infrabedrijf Cobra IS. Van de omzet wordt 45 procent gerealiseerd in Frankrijk, 29 procent in de rest van West-Europa en 8 procent in Noord-Amerika. De rest van de wereld is verantwoordelijk voor de overige 18 procent.

De concessies maken 15 procent uit van de omzet, maar dragen maar liefst 63 procent bij aan de nettowinst. VINCI beheert in opdracht van overheden autosnelwegen en parkeerterreinen. VINCI is ook actief in de exploitatie van luchthavens, waaronder een aandelenbelang van 8 procent in Aéroports de Paris. Verder heeft VINCI een belang van 67 procent in de beheermaatschappij van het Stade de France. De exploitatie van de Franse tolwegen blijft de grootste winstmaker. De tolwegen zijn goed voor nog geen 10 procent van de omzet maar voor meer dan de helft van de nettowinst. De marge hierop bedraagt maar liefst 73,6 procent. Je legt een slagboom over de weg, vraagt tol en realiseert Apple-achtige marges. De exploitatie van luchthavens vertoonde het afgelopen jaar echter de meeste groei.

VINCI Energies is goed voor een bijdrage aan de omzet van 27 procent. Het onderdeel realiseerde 16 procent van de winst van VINCI. Energie richt zich op netwerken en integratie, optimalisatie van prestaties, energie-efficiency, digitalisering en de energie-transitie. Denk vooral aan elektriciteitsnetwerken en batterij-opslag. Omdat elektriciteitsnetwerken het niet altijd aan blijken te kunnen moeten zonne- en windinstallaties regelmatig worden stilgezet. Er is dan geen omzet, terwijl het wel waait en de zon schijnt. VINCI kan hier een faciliterende rol spelen.

Het onderdeel Constructie draagt voor 47 procent bij aan de omzet. De winstbijdrage is met 15 procent echter geringer. VINCI is een wereldwijde aannemer. Het is actief in de bouw van vastgoed en infrastructuur en is gespecialiseerd in werken voor de energie-, milieu- en mijnbouwsector.

Energie-infrabedrijf Cobra IS werd in 2022 overgenomen. Het draagt voor 9 procent bij aan de omzet en voor 5 procent aan de winst. Cobra IS heeft expertise op het gebied van zonne-energie en is voornamelijk actief in Spanje, Portugal en Latijns-Amerika. De overname verschaft VINCI een ‘groen’ imago.

Het onderdeel Vastgoed maakt 2 procent deel uit van de omzet en ruim een procent van de winst. VINCI biedt diensten aan op het gebied van vastgoedontwikkeling voor residentieel en commercieel vastgoed.

Cijfers

Vele wegen leiden naar VINCIDe onderneming publiceert 25 april de cijfers over het eerste kwartaal. Daarom moeten we het nu nog doen met de resultaten over 2022. Vooral dankzij een sterk herstel bij de luchthavens kende VINCI een uitstekend jaar. Inclusief de bijdrage van het overgenomen Cobra IS steeg de omzet met bijna 25 procent tot 61,6 miljard euro. De operationele winst nam met ruim 44 procent en de nettowinst zelfs met 64 procent toe. De nettowinst over het jaar 2022 bedroeg 4,23 miljard euro.

De sterke winststijging was vooral te danken aan de exploitatie van luchthavens, waar het verlies van 485 miljoen euro uit 2021 (corona) werd omgedraaid naar een nettowinst van 507 miljoen euro. Ondanks het opvallende herstel van de luchthavens blijft VINCI Autoroutes, de Franse tolwegen, de grootste winstmaker. De Franse tolwegen zijn zoals gezegd goed voor 10 procent van de omzet maar voor ruim de helft van de nettowinst.

Zelfs bij een blue chip als VINCI zijn er risico’s en bedreigingen. In het geval van VINCI wordt de voornaamste bedreiging gevormd door het toekomstige aflopen van de door verschillende overheden afgegeven concessies voor de tolwegen. Het betreft dan vooral de concessie voor de Franse autowegen. VINCI beheert momenteel zo’n 35 procent van het Franse wegennetwerk en dat is zonder meer een cashcow voor het bedrijf. Er moet echter wel gezegd worden dat de eerste concessies pas aflopen in 2032 en de rest zal daarna expireren in de periode tot 2036. Deze concessies zullen VINCI echter nog tot de expiratie minimaal 3 miljard euro per jaar aan vrije kasstroom opleveren.

Deze riante cashflow stelt VINCI in staat nieuwe concessies te verwerven en aantrekkelijke dividenden uit te keren. Zo zijn er al nieuwe concessies verworven in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Slowakije, Tsjechië, Griekenland, Canada, Peru en Colombia. In een worst-case scenario moeten de in Frankrijk afgegeven concessies heronderhandeld worden tegen een minder gunstige prijs. Tolwegen zijn heel populair en gevoelig voor de nodige aandacht in de media. Bij iedere verkiezing zijn er altijd kandidaten te vinden die oproepen tot heronderhandelen of zelfs volledig cancelen. Maar nogmaals, dat speelt niet eerder dan na 2032.

De uitstekende operationele gang van zaken maakt ruimte voor een slotdividend van 3 euro per aandeel. Inclusief het in november uitgekeerde interim-dividend komt het dividend over het hele jaar uit op 4 euro, bijna 38 procent meer dan in 2021. Het dividendrendement bedraagt 3,7 procent.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel VINCI in portefeuille.

 


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten