Volkswagen schakelt door richting een groene toekomst

Column | Website: www.fintessa.nl | 1 reactie

Het Duitse autoconcern Volkswagen is genoegzaam bekend. Het concern produceert en verkoopt wereldwijd personenauto’s, trucks, sportauto’s en bedrijfsauto’s. Naast het merk Volkswagen, is het ook eigenaar van de merken Audi, Cupra, Seat, Skoda, Porsche, Scania, MAN, Ducati, Lamborghini en Bentley.

Over het afgelopen eerste halfjaar steeg de operationele winst (exclusief de bijzondere items) ten opzichte van diezelfde periode in 2021 met 16,1 procent tot 13,2 miljard euro. Veruit het grootste deel van die winst werd geboekt in het eerste kwartaal, want in het tweede kwartaal ging de winst met 27,7 procent achteruit tot 4,7 miljard euro. Volgens Volkswagen komt dat door ‘globale tegenwind en problemen in de toeleveringsketen’. Het aantal afgeleverde auto’s daalde gedurende het tweede kwartaal met 22,4 procent naar 2 miljoen stuks. Ondanks dat, steeg de omzet van Volkswagen in het tweede kwartaal wel met 3,3 procent naar 69,5 miljard euro omdat er vooral duurdere merken verkocht werden. Over het eerste halfjaar steeg de omzet met 2 procent naar 132,3 miljard euro.

‘Premium’ en ‘Sport & Luxury’

Van die 13,2 miljard euro winst wordt al zo’n twee jaar een groot deel verdiend door de ‘Premium’ en ‘Sport & Luxury’-takken van de Volkswagen Groep. Onder die eerste vallen Audi, Bentley en Lamborghini, die tweede bestaat exclusief uit Porsche. De Premium-tak zorgde voor 4,9 miljard euro aan totale winst en Porsche zorgde voor 3,2 miljard euro van het totaal. Totaal is dit dus 61 procent van de winst van afgelopen halfjaar. Ter vergelijking: de volumemerken Volkswagen, Skoda en Seat brachten gezamenlijk slechts 2,6 miljard euro (20 procent) aan winst in het laatje, terwijl de verkoop van deze volumemerken bij elkaar opgeteld uitkwam op 1.956.000 exemplaren in het eerste halfjaar. De Premium-tak en Porsche verkochten bij elkaar ‘maar’ 662.000 auto’s… Met name bij Bentley was het feest, want met een winst van 398 miljoen euro over het eerste halfjaar overtrof Bentley de winst van geheel 2021 al die toen op 389 miljoen euro lag.

Volkswagen schakelt door richting een groene toekomstVolkswagen zag in het eerste halfjaar ook een mooie toename van het aantal afgeleverde elektrische auto’s (EV’s). In het eerste halfjaar leverde het concern met 217.000 exemplaren 27 procent meer EV’s af dan in de eerste zes maanden van 2021. Volkswagen ziet verder dat de vraag naar elektrische auto’s in Europa behoorlijk toeneemt, want ten opzichte van vorig jaar zijn er 40 procent meer orders voor EV’s binnen gekomen. Volkswagen zegt ook de investeringen in EV’s en software in het tweede kwartaal te hebben opgeschroefd naar4,9 miljard euro. CFO Arno Antlitz stelde daarbij dat de sterke operationele winst en financiële positie van Volkswagen ervoor zorgt dat het concern meer kan investeren in EV’s.

Afgelopen 22 juli werd CEO Herbert Diess de wacht aangezegd. De officiële versie luidt dat de Volkswagen Groep en Diess in goed overleg het besluit hebben genomen dat hun wegen zich zullen scheiden. Volgens de Financial Times zou echter de raad van commissarissen het besluit hebben genomen Diess te ontslaan omdat zijn positie onhoudbaar zou zijn geworden. Zo was hij al diverse malen in aanvaring gekomen met zowel de grootaandeelhouders Porsche en Piëch als met de vakbonden. Dat laatste gebeurde onder andere toen hij een paar maanden geleden aangaf dat er bij het hele Volkswagen concern zo’n 30.000 mensen te veel op de loonlijst staan. Toch is zijn vertrek opmerkelijk omdat een paar maanden geleden zijn contract was verlengd tot 2025. Wel was besloten dat Diess zich meer met de grote lijnen zou gaan bezighouden en dat de diverse merken die onder de Volkswagen Groep vallen meer decentraal zouden worden aangestuurd.

Porsche naar de beurs

Volkswagen heeft onlangs definitief besloten om een deel van het belang in Porsche naar de beurs in Frankfurt te brengen mits de beursomstandigheden niet verder verslechteren.
Er zijn twee bedrijven met Porsche in de naam, te weten Porsche Automobil Holding SE en Porsche AG. Porsche Automobil Holding SE is het beleggingsvehikel van de oprichters van Porsche en Volkswagen en staat al jaren aan de Duitse beurs genoteerd. Ook is het opgenomen in de DAX index. Het grootste bezit van deze holding is de 53,3 procent in de Volkswagen Groep. Porsche AG daarentegen, is het bedrijf dat de sportieve auto’s produceert en verkoopt. Het is nu nog volledig bezit en de cashcow van de Volkswagen Groep, zoals hierboven besproken. Dit Porsche AG wordt nu dus deels ergens in de komende weken naar de beurs gebracht. De opbrengst zal gebruikt worden voor de elektrificatie van het volledige wagenpark van de Groep. Er zullen meer elektrische modellen aangeboden worden, er zal de nodige software ontwikkeld worden en de bouw van batterijfabrieken zal ermee worden gefinancierd. Dit alles zal de komende vijf jaar ruim 89 miljard euro gaan kosten. In 2026 zal hiermee een kwart van de verkochte auto’s van de Volkswagen Groep elektrisch aangedreven moeten zijn.

De prijsrange van de aandelen Porsche die naar de beurs worden gebracht is vastgesteld op 76,50-82,50 euro. Daarmee komt de waarde van Porsche uit op 70-75 miljard euro en wordt het een van de grootste Europese beursgangen ooit. De interesse voor de beursgang is enorm. Niet alleen de staatsfondsen van Qatar, Abu Dhabi en Noorwegen hebben ingetekend, maar ook bijvoorbeeld T.Rowe Price. Zoals bekend is de helft plus één van de te plaatsen aandelen wel stemgerechtigd. Die gaan naar de oprichters van Porsche. Die hebben toegezegd daar een premie van 7,5 procent voor neer te leggen. De aandelen Porsche moeten 29 september in de notering gaan.

Volkswagen is een interessant, maar cyclisch aandeel met een aantrekkelijk dividend en een heel lage koerswinstverhouding. Daar komt het naar verwachting fraaie bonusdividend naar aanleiding van de beursgang van Porsche, nog bovenop.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Volkswagen in portefeuille.

 


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 342 berichten van Martine Hafkamp

Één reactie op “Volkswagen schakelt door richting een groene toekomst

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten