Georgette Boele (ABN Amro): ‘Aandeel emissievrije auto’s blijft stijgen’

Geplaatst door | Nog geen reacties Duurzaam, Research

Aandeel emissievrije personenauto’s blijft stijgen, evenals het aantal oplaadpunten.

Georgette Boele (ABN Amro): 'Aandeel emissievrije auto's blijft stijgen'

In 2021 was de mobiliteitssector in Nederland verantwoordelijk voor 30,8 megaton aan broeikasgasemissies (BKG), waaronder 30,1 megaton CO2-emissies. Dit was 18% van de totale broeikasgasemissies en 21% van de totale CO2-emissies in 2021. Het wegvervoer is de grootste uitstoter. Het is verantwoordelijk voor ongeveer 85% van de totale emissies van de mobiliteitssector. Personenauto’s stoten ongeveer de helft van de totale mobiliteitsuitstoot uit. Het is dus duidelijk dat de mobiliteitssector een belangrijke rol moet spelen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. De Visie van Georgette Boele als econoom ABN Amro.

Aandeel zero-emissie personenauto’s blijft stijgen…

Nederland heeft beleid vastgesteld dat elke nieuwe auto die vanaf 2030 wordt verkocht een zero-emissie auto moet zijn. Dit kan een batterij-elektrische auto zijn of een brandstofcel-elektrische auto. Eind augustus 2022 bedroeg het wagenpark ongeveer 8,87 miljoen personenauto’s en worden er jaarlijks ongeveer 440.000 nieuwe personenauto’s verkocht (gemiddelde 2005-2021). Het wagenpark van batterij-elektrische auto’s bedroeg eind augustus 2022 296.522 personenauto’s en 562 brandstofcel-elektrische auto’s (RVO). In 2030 moet het aantal emissievrije nieuwe personenauto’s gelijk zijn aan het nu totaal verkochte aantal nieuwe personenauto’s van ongeveer 440.000. Om dat te bereiken moet het aandeel in de verkoop van batterij-elektrische personenauto’s fors stijgen van 20% in 2021 (RVO) naar 100% in 2030 – in slechts 9 jaar (zie onderstaande grafieken).

Georgette Boele (ABN Amro): 'Aandeel emissievrije auto's blijft stijgen'

Momenteel is een wagenpark van 8,87 miljoen personenauto’s verantwoordelijk voor ongeveer 15,4 megaton broeikasgasemissies in 2021. In 2030 zal het wagenpark dat broeikasgassen uitstoot naar verwachting 5,8 miljoen personenauto’s tellen. De totale broeikasgasuitstoot van deze 5,8 miljoen personenauto’s zal waarschijnlijk rond de 10,8 megaton liggen. Door de maatregel in te voeren dat alle nieuwe personenauto’s in 2030 emissievrije auto’s moeten zijn, daalt de uitstoot van broeikasgassen dus waarschijnlijk van 15,4 megaton naar 10,8 megaton oftewel een reductie van 4,6 megaton in 2030. Het regeerakkoord bevatte maatregelen voor personenvervoer te vergroenen en de manier van reizen te veranderen. Ook duurzame stadslogistiek en vrachtverkeer worden ondersteund, de uitrol van laadinfrastructuur wordt versneld en bijmenging van duurzame biobrandstoffen wordt gestimuleerd. Bovendien worden de belastingen op vliegreizen verhoogd. In 2030 voert de regering ook Betalen naar Gebruik voor alle auto’s in.

Momenteel zijn elektrische auto’s duurder in aanschaf, zelfs als rekening wordt gehouden met overheidssubsidies. In 2021 bedroegen de gemiddelde aankoopkosten 51.000 euro, terwijl de gemiddelde prijs van een benzineauto ongeveer 10.000-15.000 euro lager lag. De subsidie voor de aankoop van een elektrische auto is aanzienlijk lager dan het prijsverschil. Het is dus nog steeds gemiddeld duurder om een elektrische auto te kopen dan een benzineauto. De gebruikskosten per 100 km zijn echter lager. Deze kosten hangen af van de elektriciteitskosten (inclusief of exclusief thuis opladen met zonnepanelen) versus de brandstofprijs. Bovendien bepaalt ook het overheidsbeleid de gebruikskosten. Om het doel te bereiken om meer zero-emissie personenauto’s op de weg te krijgen zullen de aanschafkosten moeten dalen zodat het elektrisch rijden voor een groot aantal mensen bereikbaar wordt.

…evenals het aantal oplaadpunten

Het totale aantal oplaadpunten is in augustus gestegen tot 102.463. Er zijn 63.414 reguliere publieke laadpunten die 24/7 publiek toegankelijk zijn, 39.049 semi-publieke laadpunten en 3.345 snelle laadpunten. Reguliere oplaadpunten (openbaar en semi-openbaar) hebben een capaciteit kleiner of gelijk aan 22kW, terwijl snelle oplaadpunten een grotere capaciteit hebben dan 22 kW (RVO). Daarnaast zijn er naar schatting 270.000 particuliere laadpunten. RVO heeft een enquête gepubliceerd over opladen in Nederland Nationaal Laadonderzoek. Volgens dit onderzoek heeft 68% van de gebruikers van elektrische auto’s zonnepanelen en 95% van deze groep wil zonnestroom graag gebruiken voor laden of doet dat al.

Momenteel zijn er 6,1 auto’s (BEV, PHEV) per openbaar en semi-openbaar oplaadpunt. Als we ook rekening houden met de particuliere oplaadpunten dan zijn er 1,7 auto’s per oplaadpunt. In China zijn dit 5 auto’s per oplaadpunt en in Duitsland 12 auto’s per oplaadpunt. Kijkend naar andere landen zou het aantal oplaadpunten momenteel dus voldoende moeten zijn. In dichtbevolkte gebieden waar ook beperkte mogelijkheden zijn voor particuliere oplaadpunten is het echter waarschijnlijk dat het aantal auto’s (BEV, PHEV) per oplaadpunt veel hoger is en dat er niet voldoende oplaadpunten zijn. De overheid streeft naar 1,8 miljoen publieke, semi-publieke en private oplaadpunten in 2030.

Momenteel zijn er 7 waterstoftankstations en 3 in aanbouw. Dit betekent ongeveer 80 brandstofcelauto’s per tankstation.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Economen ABN Amro

Het Economisch Bureau van ABN Amro geeft regelmatig een schets van de stand van zaken, en de vooruitzichten, van 11 sectoren met in totaal 76 branches.


Bekijk alle 110 berichten van Economen ABN Amro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten