Unilever moet met een beter verhaal komen dan het ‘tegenvallende weer’ als verklaring voor teleurstellende stijging van de autonome omzet in het derde kwartaal met 2,6%, want als dat waar is geeft het aan hoe uiterst kwetsbaar deze wereldspeler is.
In dat geval zit er iets fout in het ondernemersplan, tenzij bestuursvoorzitter Polman gelijk krijgt dat groeimarkten als India en China beginnen aan te trekken. Daar zitten de lokale producenten natuurlijk niet stil en de verkopers in de Chinese warenhuizen promoten de Chinese producten meer en agressiever dan de buitenlandse. Misschien is het ook wel zo dat de modelmatige marketingplannen van bedrijven als Unilever niet werken in Aziatische landen. In harde euro’s daalde de kwartaalomzet met 1,6% naar 13,2 miljard euro, wat mede wordt toegeschreven aan een slechtere verkoop van ijs. Dat is een tegenvaller; daar wegen opgepoetste autonome omzetcijfers niet tegenop. Zo’n tegenvaller weegt extra zwaar als het aandeel charttechnisch toe is aan een correctie. Het aandeel staat 5,1% lager op 49,60 euro. Het is nog te vroeg om puts te gaan schrijven. Iets beneden de 44 euro ligt een sterke steun.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!