Adidas klaar voor een rematch

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Het Duitse sportkledingmerk Adidas is vernoemd naar de oprichter, Adolf (Adi) Dassler. Het concern staat genoteerd aan de DAX-index en omvat ook de merken Reebok en TaylorMade. Adidas boekte vorig jaar nog 1,9 miljard euro winst op een omzet van 23,6 miljard euro.

Het bedrijf verloor tijdens de onrust rond de uitbraak van het coronavirus een derde van zijn beurswaarde. Dat is zuur voor een onderneming die de afgelopen jaren een van de grootste succesnummers was op de Duitse beurs. Tussen januari 2015 en afgelopen januari steeg de koers van 50 naar 313 euro. Adidas presteerde daarmee aanmerkelijk beter dan bijvoorbeeld concurrent Nike. China is een belangrijke markt voor Adidas. Het is goed voor een kwart van de omzet.

Vorig jaar behaalden de Duitsers een winst per aandeel van afgerond 10 euro. Beleggers betaalden toen ruim 30 keer de winst voor de sportartikelenfabrikant, maar toen kwam de coronacrisis. De aandeelhoudersvergadering werd opgeschort en dat geldt dus ook voor het voorgestelde dividend van 3,85 euro per aandeel. Er is voor 2,4 miljard euro geleend bij de Duitse staatsbank KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau) en 600 miljoen bij een consortium van banken om de komende tijd de klappen te kunnen opvangen. Een van de voorwaarden daarbij was dat er geen dividend betaald wordt.

Een goed onderbouwde taxatie voor dit jaar valt feitelijk niet te maken, maar het zal geen verwondering wekken dat Adidas over 2020 een aanmerkelijk lager resultaat in de boeken zal zetten. Met een flinke slag om de arm verwachten analisten voorlopig een 15 procent lagere winst voor dit jaar, ofwel 8,50 euro per aandeel. Het hangt van het verdere verloop van Covid-19 af of een en ander haalbaar is of niet.

Niet populair

Sportartikelenfabrikant Adidas heeft zich de afgelopen tijd niet populair gemaakt in Duitsland. Het management besloot gebruik te maken van een van de noodmaatregelen van de Duitse overheid. Meer concreet, Adidas was van plan tijdelijk de winkelhuren niet te voldoen. Dat viel verkeerd bij de Duitsers die van mening zijn dat die maatregel vooral bedoeld is om de middenstand een steuntje in de rug te geven in deze extreme tijd.

Adidas kreeg daardoor de publieke opinie tegen. Diverse Duitse politici stookten het vuurtje verder op door zich negatief uit te laten over de, op zich begrijpelijke, handelwijze van Adidas. De sportartikelenfabrikant wordt hard geraakt door de Covid-19 crisis en focust op een zo strak mogelijk cash management. Dat is een professionaliteit die verwacht mag worden van deze groeiparel.

Adidas klaar voor een rematchDe Deense topman Kasper Rørsted heeft in een verklaring benadrukt dat het ‘louter uitstel van de huurverplichtingen is en dat deze op een later tijdstip (met rente) alsnog zullen worden voldaan.’

Een en ander is de spreekwoordelijke storm in een glas water, maar de oproep tot een boycot door een groep verontwaardigde consumenten kwam uiterst ongelegen. West-Europa is goed voor circa een kwart van de groepsomzet: de omzet in Duitsland is relevant, maar zeker niet allesbepalend. De verkopen staan al genoeg onder druk en dit kan Adidas er niet bij gebruiken. Dat ook andere grote bedrijven, zoals Mediamarkt, Saturn en H&M, van de regeling gebruik maken blijft hierbij onderbelicht. En ongetwijfeld zullen veel meer grote bedrijven overleg voeren met hun verhuurders. Niet voor niets besloot Adidas dan ook overstag te gaan om verder imagoschade te beperken. Daarom heeft men niet alleen de huur overgemaakt, maar ook excuses gemaakt aan de Duitse bevolking.

Niet gek

Als de virusellende ergens dit jaar tot een einde komt en 2021 weer een herstel te zien zal geven, moet Adidas in staat zijn een winst per aandeel van tussen de 11,50 en 12 euro te behalen en een dividend van 4,50 tot 5,00 euro uit te keren. Zo bezien oogt de huidige koers van het aandeel, afgezet tegen normaliter stevige groeicijfers, helemaal zo gek nog niet: 16 keer de winst is zeker acceptabel en daarmee is verder koersherstel zeker niet uitgesloten. Adidas heeft een pr-nachtmerrie te pakken, maar dat is van voorbijgaande aard. Het financieel sterke bedrijf kan straks het groeipad weer inslaan en is op een huidige koers van 190 euro ondergewaardeerd.

Adidas groeit al jaren met dubbele cijfers en zal dit naar alle waarschijnlijk in 2021 weer gaan doen. De koers/winstverhouding was voor het uitbreken van de coronacrisis 30 en is inmiddels gezakt naar 16. Dat lijkt aan de lage kant voor zo’n kwaliteitsbedrijf. Het bedrijf heeft amper schulden en daarnaast nog redelijk wat cash op de bank staan. De coronacrisis zal er toe bijdragen dat gezondheid voor de consument prioriteit zal blijven houden. Een reden te meer om sportschoenen te kopen. De daling van 313 euro twee maanden geleden naar 190 euro nu biedt beleggers een mooie gelegenheid dit kwaliteitsaandeel aan te kopen.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Adidas in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten