Ahold (mond)dood door Amazon?

Column | 22 reacties

Onder bestuursvoorzitter Jeff Bezos ontwikkelde Amazon zich van een bescheiden verkoper van boeken via het internet tot een dominante online retailer met een schier oneindige hoeveelheid producten in de aanbieding. En voor de Prime service leden wordt het zonder kosten en in minder dan twee dagen verscheept. Amazon geldt als de grote disruptor van de retail sector.

Met de eigen videodienst neemt Amazon kijkers weg bij Netflix, met de eigen muziekdienst neemt Amazon luisteraars weg bij Spotify en met de drone-bezorging zijn zij sneller dan bijvoorbeeld PostNL. De overname van Whole Foods past dan ook precies in het plaatje. Amazon creëert een compleet ecosysteem waarin alles voor de consument binnen handbereik is! Door de prijzen van producten laag te houden wil men goedkoper zijn dan concurrenten. Kortingen, snelle levering en toegang tot een enorme database aan content moet de consument overtuigen te kiezen voor Amazon. Eerder dit jaar maakte Amazon bekend sportwedstrijden van het Amerikaanse NFL uit te gaan zenden.

Ook grote namen kiezen zien de kracht van Amazon. Nike heeft een exclusieve verkoopdeal gesloten met de e-commerce gigant. De Alexa voice-assistent brengt de gewilde producten allemaal nog gemakkelijker dichterbij. Door stemcommando’s kan Alexa opdrachten uitvoeren. Alexa is al te vinden in de Amazon echo speaker en binnenkort ook in de auto’s van Ford. Amazon is inmiddels uitgegroeid tot verreweg de grootste retailer en één van de vijf grootste bedrijven ter wereld. De schade aangericht aan de traditionele bricks-and-mortar retailers is enorm.

De onwaarschijnlijke opkomst van Amazon was het spiegelbeeld van de neergang van een groot deel van de rest van de Retail sector (non-food). Om de potentiële slachtoffers van de opkomst van deze grootmacht in kaart te kunnen brengen lanceerde Bespoke Investment Group de Death By Amazon Index (DBA).

De index zag het licht op 6 februari 2012. De resultaten sindsdien geven haarfijn de verwoestende werking van online retail, en Amazon in het bijzonder, weer op de gewone retail-bedrijven. De index bestaat uit 54 traditionele retail-ondernemingen. Voorwaarde is wel dat deze retailers niet drijven op eigen merken, maar voornamelijk wederverkopers zijn. De DBA-index geeft feilloos de ontwikkelingen in de Retail sector weer. Het zijn ontwikkelingen die op alle hoofdkantoren van non-food- en nu ook food-retailers met argusogen gevolgd worden.

Zo rendeerde Amazon sinds de lancering van de index met 443 procent. In dezelfde periode rendeerde de DBA-index met 27 procent! Voor de goede orde, Amazon realiseerde in deze ruim 5 jaar een gemiddeld rendement per jaar van 37 procent! Uiteraard hebben niet alle 54 retailers het zo slecht gedaan, maar overwegend bleven ze behoorlijk achter bij de marktleider.

Opvallend was het koersverloop op de dag waarop de overname van Whole Foods (geen lid van de DBA-index, want food) bekend werd. Op één dag verloor de DBA-index 32 miljard dollar aan waarde. De overname van Whole Foods door Amazon nam echter maar een bedrag van 13,4 miljard dollar in beslag. Amazon zelf financierde de overname overigens eenvoudig met de koerswinst van het aandeel van die dag.

Was de reactie van beleggers terecht? Ahold zal ongetwijfeld last krijgen van de komst van Amazon, maar naar mijn mening zal dat nog jaren duren. Bovendien moet nog maar blijken dat de overname van Amazon een succes wordt. Whole Foods draaide immers niet echt lekker en had niet voor niets last van activistische aandeelhouders. Bovendien is dit de top van de retailmarkt, terwijl Ahold in de Verenigde Staten meer in het middensegment zit. Hetzelfde verhaal geldt voor de onderkant van de markt. Lidl en Aldi wagen de oversteek maar opereren in een ander segment dan de winkels van AH Delhaize. Ook heb ik veel vertrouwen in het management van onze grootgrutter, worden er veel aandelen ingekocht en is het dividend houdbaar aantrekkelijk. Moet ik het nog over Peapod en Bol.com hebben?

Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.

Bekijk alle 200 berichten van Martine Hafkamp
  • Paul Hugo van der Horst

    Amazon is het omgekeerde van Ahold.

  • Carlos de Vries

    Postordersupermarkten hebben weinig zin in stedelijke gebieden, daar gaat men liever zelf naar de supermarkt vlakbij, tenzij men niet uit huis kan. Ook de bezorgkosten zijn al gauw te hoog voor velen.

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten