Bedrijven worden zelf duurzaam

Column | Website: www.vaneck.com | Nog geen reacties

Duurzaam beleggen is een vorm van beleggen die steeds populairder wordt. Inmiddels is bekend dat duurzaam beleggen niet langer een hobby is voor de happy few. Langzaam maar zeker schuiven ook de bedrijven zelf steeds meer op richting de principes van duurzaam beleggen.

Verstandig, want op de lange termijn zullen bedrijven die de duurzaamheidsprincipes hoog in het vaandel dragen minder risico lopen op bijvoorbeeld calamiteiten, fraudezaken en milieuovertredingen. Het vooroordeel dat een duurzame belegger op lange termijn minder rendement zou maken is daarmee van tafel.

Sterker nog, er is op dat gebied een ware kentering bezig. Drie jaar geleden gaf de Amerikaanse business strateeg (Fortune Magazine: ‘the most famous and influential business professor who has ever lived’) Michael Porter al aan dat een meer duurzame wereld niet langer bij overheden en NGO’s, maar juist bij het bedrijfsleven zou moeten beginnen.

Zijn argumenten snijden hout: om echt duurzaam te zijn moeten ondernemingen winstgevend zijn en om winstgevend te blijven moeten ondernemingen duurzaam zijn. Dat begint volgens Porter bij het nastreven van een duurzame strategie met een winstoogmerk.

Bedrijven worden zelf duurzaamNespresso is een lichtend voorbeeld met zijn Positive Cup Strategy. De koffiemaker traint en ontwikkelt koffieboeren in efficiënte en milieuvriendelijke technieken. De boeren, veelal uit exotische minder ontwikkelde gebieden, ontwikkelen op die manier hun eigen concurrentiekracht, terwijl Nespresso profiteert van een extreem gedifferentieerd aanbod. Alle stakeholders blij: een win-win situatie en duurzaamheid pur-sang, aldus Porter.

Lange en korte termijn

Het heeft allemaal te maken met lange en korte termijn denken. Alleen bedrijven die korte termijnwinst nastreven, zullen investeringen in duurzaamheid tegenhouden. Daarmee doen ze zichzelf te kort, want uiteindelijk zal het hanteren van een duurzaam beleid zich op allerlei gebieden terugbetalen.

Dat geldt dan natuurlijk ook voor de beleggers die in die bedrijven beleggen. Het naleven van duurzaamheidsprincipes vergt op korte termijn investeringen die misschien ten koste van de huidige winst per aandeel gaan.

Beter en gezonder

Maar op de lange termijn betaalt zich dat uit in een beter en gezonder bedrijf. Als het in het DNA van een bedrijf ingebakken zit, is de kans op fraudezaken, milieuboetes of andersoortige rampspoed veel kleiner.

Beleggen is niet alleen zoveel mogelijk rendement halen. Het gaat ook om het risico dat u loopt met het geld dat u in de aandelenmarkt investeert. Op de lange termijn zal een betere risicobeheersing zich vertalen in een hoger rendement.

Veel rendement, weinig risico

Uiteindelijk wil iedere belegger een hoog rendement met zo min mogelijk risico. Duurzaam en verantwoord beleggen beantwoordt aan die groeiende vraag van beleggers. Dat een groeiende groep bedrijven dat inmiddels zelf ook inzien is wellicht de grootste winst.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martijn Rozemuller

Martijn Rozemuller is managing director van VanEck en verantwoordelijk voor de Europese activiteiten van VanEck. Hij was in 2009 één van de oprichters van Think ETFs dat inmiddels is overgenomen door VanEck. Voorheen was hij partner bij handelshuis Optiver.


Bekijk alle 51 berichten van Martijn Rozemuller

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten