Beleg met plan (ook bij CM.com)

Column | 1 reactie

Ik kreeg de laatste tijd veel vragen van beleggers over het aandeel CM.com. De strekking is dat het aandeel flink is gezakt en men zich afvraagt wat ze met de positie moeten doen. Dat de vragen zuiver om de koers draaiden is iets dat ik vaker zie bij beleggers in aandelen die flink gezakt zijn.

Natuurlijk. Idealiter gaat een aandeel na aankoop voor eeuwig in een constante lijn omhoog. Helaas is de werkelijkheid anders, maar alle koersscenario’s zijn van tevoren in te schatten.

Bij CM.com ging het in mijn ogen eerder mis bij de stijging dan bij de daaropvolgende daling, maar het is vooral belangrijk om als belegger een plan te hebben. Dat is ook het onderwerp dat ik vandaag wil aansnijden.

In mijn ogen bestaat beleggen uit drie elementen: inschatten wat een aandeel waard is, kopen als het ondergewaardeerd is, en weer verkopen als het overgewaardeerd is.

Beleggen met een plan

Vóór de aankoop moet een belegger een idee hebben van wat het aandeel waard is, en het liefst schrijft deze belegger die waarde ook ergens op. Waar deze waardering op gebaseerd is, is een persoonlijke keuze. Het kan bijvoorbeeld technische analyse zijn, fundamentele analyse of gebaseerd op een statistisch patroon. Belangrijk is om tijdens de rit nieuwe koersrelevante informatie in de gaten te houden en zo nodig de waardering aan te passen. Wanneer het eigen koersdoel niet verandert, maar de koers wel flink fluctueert, is dit een uitgelezen kans om te handelen. Wanneer de informatie verandert, en de koers niet, is dat ook een uitgelezen kans om te kopen of verkopen. Helaas gaan koersveranderingen vaak gepaard met nieuwe informatie en dat maakt het waarderen moeilijker, maar des te belangrijk. Laten we ten voorbeeld inzoomen op CM.com.

Waarde CM.com

Beleg met plan (ook bij CM.com)Sinds het slot van 5 augustus is het aandeel CM.com al met 45% gezakt. De echte bear market begon op 2 september. Toen gaf CM.com een converteerbare obligatie uit. Een converteerbare obligatie kan omgezet worden in aandelen tegen een van tevoren vastgestelde koers. Mits het geld nuttig besteed zal worden, is het geen reden voor een aandeel om ver te zakken. Toch zakte het aandeel t/m 18 oktober met 14% (de AScX deed -4% in diezelfde periode). Een reden kan zijn dat beleggers waarde-vernietigende overnames verwachten. Een belegger die positief was op de koers van 1 september, zou dus nog positiever moeten zijn bij de koers van 18 oktober.

Een dag later kwamen de kwartaalcijfers, en die lieten zien dat de omzet zakte t.o.v. het voorgaande kwartaal. Verergerende factoren zijn dat op een omzetstijging werd gerekend en dat CM.com een groeiaandeel is en vooral op hoop handelt. Geen hoop is slechte handel. Wel werd de outlook voor het jaar gehandhaafd en dat beperkte de schade. Een verlaging van het koersdoel zou passend zijn geweest. De koers zakte tot en met 13 december met nog eens 32% naar een niveau van €26,50, niet ver van de huidige koers.

Daarna werd een overname (zonder financiële details) aangekondigd waarbij ook de omzetoutlook voor 2021 werd verhoogd. Daardoor werd duidelijk dat de groei van het derde op het vierde kwartaal hoog zou zijn. Wellicht zou dat een reden zijn voor een verhoging van het koersdoel. De koers steeg sindsdien per saldo niet, terwijl de AScX wel steeg, dus een succes is het nog niet. De conclusie van dit verhaal is dat CM.com fundamenteel niet veel minder waard is geworden sinds deze zomer, maar wel 45% goedkoper. Een aandeelhouder die toen enthousiast was, zou dat nu volgens mij ook moeten zijn.

Waar het hier misging is dat het eerste koersdoel van veel beleggers wellicht te hoog was. CM was in 2018 voor het laatst winstgevend. Sindsdien is de omzet maal 2,8 gegaan, maar wel in een branche met lage marges en zware concurrentie. De koers van concurrent LivePerson (dat zich vergelijkbaar ontwikkelde) zakte sinds 1 september met 52%. Dat aandeel staat nu 4x de omzet, CM.com 3x. Wie in relatieve waarderingen gelooft, ziet dat CM goedkoop is t.o.v. LivePerson. Maar het échte verhaal is wellicht niet dat CM goedkoper is geworden, maar dat het deze zomer gewoon te duur was. Ook na díe realisatie mag een belegger zijn of haar koersdoel best aanpassen.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Robbert Manders

Robbert Manders is marktanalist bij IG.


Bekijk alle 32 berichten van Robbert Manders

Één reactie op “Beleg met plan (ook bij CM.com)

  1. Aanbeveling september vorig jaar van” ´deaandeelhouder” opgevolgd om het aandeel rond de €40 ca. €42 op te pikken. Met zo’n advies verdien je het abonnement wel terug.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten