DSM ligt voor op schema

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

DSM is één van de lievelingen van beleggers dit jaar. Het aandeel is de beste performer in de AEX, en dat na een koersstijging in 2016 van ook al 27 procent. Maar het feest lijkt nog steeds niet over.

Van de in 2016 strategische visie; ‘Driving Profitable Growth’ wordt eerder afscheid genomen. Hierbij werd de cyclische bulkchemie verkocht en kwam er enerzijds een focus op ‘Nutrition’ (voedingssupplementen zoals vitamines en enzymen voor mens en dier). Anderzijds werd ‘Performance Materials’ (hoogwaardige kunststoffen) een speerpunt met onder meer de ijzersterke vezel Dyneema. Tijdens een onlangs gehouden ‘Capital Markets Day’ praatte het chemieconcern de beleggers bij over de stand van zaken. Het betrof een goednieuwsshow. Bestuursvoorzitter Feike Sijbesma kwam met de mededeling dat de voor 2018 geformuleerde doelen al zijn gehaald. De kostenbesparings- en innovatieprogramma’s liggen voor op schema. Tevens herhaalde hij de verhoging van de winstverwachting voor dit jaar.

Een belangrijke bijdrage aan het goede nieuws leverde de eerder dan verwachte afronding van de verkoop van het belang in Patheon (farmacie) aan Thermo Fisher Scientific. De opbrengst van ongeveer 2 miljard euro staat op de rekening. Als gevolg van dit forse kassaldo, dat rente kost in plaats van oplevert, is DSM virtueel schuldenvrij.

Sijbesma heeft aangegeven dat overnames om de marktpositie te versterken tot de mogelijkheden behoren. Onlangs was daar al de eerste kraal aan de ketting met de overname van Twilmij, een Nederlandse diervoederspecialist. De Duitse sectorgenoot Evonik werd een paar jaar geleden genoemd als mogelijke overnameprooi. Dit is nooit concreet geworden, maar samenwerking is er wel. Onlangs maakte de Europese Commissie bekend geen bezwaren te hebben tegen de joint venture tussen de twee op het gebied van het winnen van Omega-3 vetzuren uit algen.

DSM’s divisie ‘Nutrition’ is marktleider en de grootste ter wereld. De wereldwijde marktgroei van deze sector bedraagt ongeveer 3 procent. DSM denkt echter harder te kunnen groeien en het met 5 procent invoegen: groei beter te kunnen doen dan het marktgemiddelde. Dezelfde cijfers gelden ook voor de divisie ‘Materials’ waar nog grote kansen liggen.

Een spelbreker voor zonnepanelen is zand en vuil. Hiervan worden de panelen minder efficiënt. DSM heeft een coating ontwikkeld waardoor vuil en zand niet langer aan de panelen blijven kleven. Vandaag draagt zonne-energie nog maar één procent bij aan de wereldenergievoorziening. Binnen 10 jaar zal dit echter groeien naar 15 procent. Hiermee ligt voor DSM een belangrijke groeimarkt in zonnige regionen als Noord-Afrika en het Midden-Oosten in het verschiet. DSM is al wereldmarktleider voor reguliere coatings van zonnepanelen.

Suiker in frisdrank wordt steeds vaker vervangen door extract van de Stevia-plant. DSM heeft hiervoor een chemisch alternatief ontwikkeld. Wanneer de markt frisdrankproducenten dwingt om alle suikers (een markt van 60 miljard euro per jaar) te vervangen door een alternatieve zoetstof, zit DSM hiermee op een goudmijn.

Omdat DSM een wereldwijd opererend concern is, moet men regelmatig valutaire tegenwind melden. In 2015 was het vooral de Zwitserse frank en de Braziliaanse real. In 2016 was het voor een groot gedeelte van het jaar de zwakkere Amerikaanse dollar die, zij het met mate, roet in het eten gooide. Dit jaar zien we hetzelfde beeld, zij het in combinatie met een sterke euro nog een stapje heviger. DSM zal daarom niet ontkomen aan het rapporteren van (negatieve) valuta invloeden.

Zoals al eerder vermeld was een onderdeel van de nieuwgekozen strategie in 2016 het afscheid nemen van de meer cyclische activiteiten. Deze verkochte activiteiten worden echter niet in één keer overgedragen aan de koper. DSM doet dat door middel van het aangaan van joint ventures met de koper. De activiteiten worden vervolgens gedeconsolideerd en komen als minderheidsdeelnemingen (beleggingen) op de balans. Het is de doelstelling deze uiteindelijk helemaal te verkopen dan wel naar de beurs te brengen. Van de grootste joint venture (Patheon) is volledig afscheid genomen. In de etalage van DSM staan nu nog een belang van 35 procent in ChemicaInvest (bulkchemie) en een van 50 procent in Sinochem (penicilline).

Tijdens de meest recente kwartaalcijfers wist het concern beter dan verwachte resultaten te presenteren en nog meer beleggers te verleiden om het aandeel te kopen. De kwartaalomzet steeg met 7 procent naar 2,14 miljard euro. Zowel de divisie Nutrition (voedingssupplementen, +5 procent) als Materials (kunststoffen, +11 procent) droegen bij aan de groei. Zeer positief is dat de omzet vooral groeide door stijging van de verkochte volumes met 9 procent. De prijzen stegen slechts met 1 procent (die van vitamines daalden zelfs) en de valutaire tegenwind verlaagde de omzet in euro met 3 procent. Het bedrijfsresultaat steeg afgelopen kwartaal met 13 procent jaar op jaar naar 365 miljoen euro en de nettowinst nam met 14 procent toe tot 166 miljoen euro. De resultaten van bulkchemicaliënbedrijf ChemicaInvest herstelden in het derde kwartaal. De omzet steeg met 17 procent. Het kan de verkoop ten goede komen.

Analisten verwachten dat een deel van de verkoopopbrengsten van de niet-kernactiviteiten gebruikt zal worden voor een verhoging van het dividend. Over 2016 werd er 1,75 euro uitgekeerd. Over 2017 verwacht men totaal 1,85 euro. Hiervan is 58 eurocent al betaald in augustus. Tevens zou DSM gezien de sterkte van de balans eigen aandelen kunnen inkopen.

Ondanks dat er hier een daar nog steeds wel wordt gerept over een opsplitsing van de onderneming, men ziet weinig synergievoordelen tussen Nutrition en Materials, bewijst het management van DSM de teugels stevig in handen te hebben. De ingezette koers bevalt tot nu toe uitstekend. Het aandeel heeft nog steeds een lage waardering ten opzichte van haar sectorgenoten. Driving Profitable Growth; ik rijd graag nog even mee.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel DSM in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 233 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten