Ik zeg: Wechat

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Het Chinese Tencent is in 1998 opgericht. Ondertussen is de onderneming uitgegroeid tot een van de grootste technologiebedrijven ter wereld. De activiteiten zijn vergelijkbaar met die van Facebook, Google, Microsoft en Amazon in één. Bekende producten zijn: WeChat en QQ (vergelijkbaar met WhatsApp en Facebook), Tenpay en QQ Wallet (vergelijkbaar met Google Wallet, Apple Pay en PayPal) en QQ Music (vergelijkbaar met Spotify).

Tencent is de grootste online spellenmaker ter wereld nadat het een belang van 73,2 procent heeft genomen in het Finse Supercell. Het meest populaire spel van Tencent, Honour of Kings, kent momenteel 200 miljoen spelers die allemaal worden verbonden via het social media platform WeChat. Ter vergelijking: Hearthstone, het meest populaire spel van Activision Blizzard, kende begin dit jaar 70 miljoen gebruikers. Daarnaast investeert Tencent fors in Artificial Intelligence (AI), big data, Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Tevens heeft het een belang van 4,9 procent in Tesla.

Tijdens de publicatie van de meest recente cijfers bleek dat de omzet uit gaming en content met 217 procent was gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bovendien is WeChat op weg om, net als Facebook al gedaan heeft, de grens van meer dan 1 miljard gebruikers te passeren. Nu al heeft het platform 963 miljoen actieve gebruikers. Tencent realiseert haar inkomsten vooral uit betalingen die over het platform WeChat gaan. Bij elke transactie ontvangt Tencent een deel.

Ik zeg: WechatDe reden dat Tencent zo groot is geworden komt mede door het blokkeren van Amerikaanse concurrenten Facebook, Google, etc. in eigen land. China is een markt die nog steeds groeit met steeds meer consumenten die toegang hebben tot internet en smartphones. Volgens Goldman Sachs gaat op dit moment ‘slechts’ 40 procent van alle consumentenbetalingen in China via de smartphone.

Daarnaast heeft Tencent een deal gesloten met Tapas Media om comics te verkopen in de Verenigde Staten en Canada. Deze markt groeit zo’n 5 procent per jaar en genereerde in 2016 1,1 miljard dollar aan omzet. Tot op heden staan Chinese regelgevers het niet toe om veel digitale advertenties te plaatsen. Internationaal gelden deze regels niet. Facebook wist in mei van dit jaar meer dan 4 dollar omzet per gebruiker aan advertenties te genereren, Tencent haalt slechts 1,3 dollar per gebruiker binnen.

Nu Tencent zelf ook internationaal groeit, komt het steeds meer concurrenten tegen. WeChat wordt uitgerold in Europa en in Azië maar heeft daar te maken met de populariteit van WhatsApp. Maar met meer dan 220 miljoen Chinese toeristen die de wereld over reizen, zal WeChat wel beschikbaar moeten zijn. Hier ligt de volgende uitdaging.

WeChat kan dan wel populair zijn, ook de e-commerce gigant uit China genaamd Alibaba is populair. Dit platform is verder dan Tencent als het gaat om internationale uitbreiding. Facebook domineert in de rest van de wereld het social medialandschap, Google heeft YouTube, Netflix groeit hard en Amazon heeft een compleet ecosysteem. Gelukkig voor Tencent willen veel bedrijven en consumenten ook toegang krijgen tot China. Tencent biedt die mogelijkheid.

Verder zit Tencent ook niet stil. Zo lanceert de onderneming in de tweede helft van dit jaar een eigen VR-headset. Tencent wil deze headset combineren met het WeChat platform en zo een ecosysteem creëren waar de consument terecht kan voor entertainment, social media en e-commerce.

Artificial Intelligence staat weliswaar nog in de kinderschoenen maar de topman van Tencent heeft aangegeven hier hoge verwachtingen van te hebben. Eerder dit jaar heeft Tencent in de Amerikaanse stad Seattle een AI-lab geopend en een voormalig onderzoeker van Microsoft de leiding gegeven. Hier wil het vooral de mogelijkheden voor spraakherkenning en natuurlijke taalverwerking verder ontwikkelen. Artificial Intelligence wordt ingezet om cliënten niet alleen steeds meer en beter tegemoet te komen in hun wensen, maar ook om meer mogelijkheden op het gebied van healthcare, finance en andere sectoren te ontwikkelen.

Met AI, VR en AR, mobiele betalingen, social media, entertainment en nog veel meer is Tencent niet afhankelijk van één inkomstenbron. De concurrentie is weliswaar groot, maar met de juiste strategie kan het marktaandeel groeien en kunnen de inkomsten per gebruiker stijgen. Hoewel het aandeel al fors in waarde is gestegen, blijft wat mij betreft een koopadvies dan ook op z’n plaats.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Tencent in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa is door de lezers van cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 253 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten