KPN keert de komende jaren vorstelijke dividenden uit

Column | Website: www.fintessa.nl | 22 reacties

KPN is als leverancier van telecommunicatie- en ICT-diensten marktleider in Nederland. Het bedrijf bedient zowel particuliere als zakelijke consumenten. KPN biedt small-, medium-, and large-size zakelijke klanten een compleet dienstenportfolio inclusief vaste en mobiele telefonie en internet, oplossingen op het gebied van kernconnectiviteit en IT-services zoals cloud, beveiliging en werkruimte. Daarnaast levert KPN wereldwijd wholesale-netwerkdiensten aan andere operators.

Het defensieve aandeel KPN presenteerde over het derde kwartaal solide cijfers. Ondanks het voorspelbare karakter van de omzet en winst wist onze nationale telecommer de winstverwachting van analisten te overtreffen. Dankzij de goede gang van zaken kon de hoofdsponsor van de Eredivisie de eerder afgegeven outlook voor het hele jaar bevestigen. Het concern verwacht een operationele winst na leases van 2,41 miljard euro te realiseren, ongeveer 1,2 miljard euro te investeren en een vrije kasstroom te behalen van 870 miljoen euro. Ook hield het concern vast aan de geplande dividenduitkering van totaal 15 eurocent over 2023.

Het lopende ‘Accelerate to Grow’-programma werpt zijn vruchten af. Het zorgt voor duurzame groei in alle segmenten. Er werd het afgelopen kwartaal een omzet gerealiseerd van 1,36 miljard terwijl de verwachting lag op 1,37 miljard euro. De voorheen krimpende omzet uit het vaste netwerk voor consumenten draaide naar groei. KPN kreeg er afgelopen kwartaal 17.000 nieuwe klanten met vast internet bij. De omzet uit mobiele diensten groeide verder dankzij een in juli doorgevoerde inflatiecorrectie. Het zakelijke segment bleef profiteren van de aantrekkende vraag vanuit het MKB.

Op de grootzakelijke markt werd echter minder verkocht dan in het tweede kwartaal. De operationele winst steeg jaar op jaar van 618 miljoen naar 629 miljoen euro. Onder de streep bleef er 224 miljoen euro nettowinst over. Dit was een plus van 6,5 procent ten opzichte van vorig jaar toen er 211 miljoen euro werd verdiend. Over de bezwaren die de Autoriteit Consument en Markt heeft over de overname van Youfone, zei CEO Farwerck dat het onderzoek loopt en dat hij verwacht dat de overname alsnog zou kunnen doorgaan. De overname, die in juni bekend gemaakt werd, kost KPN 200 miljoen euro maar levert het bedrijf 540.000 nieuwe klanten op.

KPN keert de komende jaren vorstelijke dividenden uitHet ruime beloningsbeleid voor de aandeelhouder van KPN maakt een belegging in dit typische waarde-aandeel interessant. Over boekjaar 2024 verhoogt KPN het reguliere dividend met 13 procent tot 0,17 euro per aandeel. Op de huidige koers is dit een effectief rendement van 5,4 procent. En, belangrijk voor de aandeelhouders: de komende vier jaar vloeit er in zijn totaal 3,8 miljard euro hun richting uit. Dat is de integrale verwachte vrije kasstroom over die periode en bijna een derde van de huidige beurswaarde van 12,6 miljard euro. Die uitkeringen bestaan uit een inkoop van eigen aandelen en dividend. Het is het voornemen van KPN om dit de komende jaren minder via de inkoop van eigen aandelen en meer via een regulier dividend te laten verlopen. Per saldo zal het totale aandeelhoudersrendement van circa 7 procent dit jaar uit gaan komen op 9 procent in 2027. Om te beginnen gaat dus over boekjaar 2024 het dividend 13 procent hoger, naar 0,17 euro per aandeel. Vervolgens gaat het dividend met 7 procent per jaar omhoog tot en met 2027.

Dit dividendbeleid werd uitgesproken op de beleggersdag van KPN van afgelopen 7 november. Het dividend kan groeien omdat KPN verwacht dat de komende vier jaar de vrije kasstroom met 7 procent per jaar zal groeien. Ook met de overige doelstellingen voor 2027 is het bedrijf ‘on track’. De omzet en het bedrijfsresultaat zullen 3 procent per jaar toenemen. De vrije kasstroom neemt sneller toe dan het bedrijfsresultaat omdat de komende jaren de kapitaalinvesteringen (uitrol glasvezelnetwerk) omlaag gaan. Eind 2026 moet 80 procent van ons land voorzien zijn van glasvezel. Daarna kan KPN gaan ‘oogsten’ en zal de aandeelhouder daarin meedelen.

KPN is van alle telecommers wereldwijd het verste gevorderd met de uitrol van een glasvezelnetwerk. In 2022 werd het omslagpunt bereikt waarbij er op de consumentenmarkt meer glasvezel- dan koperaansluitingen waren. KPN heeft inmiddels 55 procent van Nederland gedekt met glasvezel. Dit is qua kosten zeer gunstig. Zo kan een glasvezelnetwerk op een veel efficiëntere manier worden aangestuurd. Klassieke nummercentrales zijn niet meer nodig en het onderhoud vergt minder kapitaal. Bovendien geeft een glasvezelnetwerk minder storingen, waardoor naast lagere reparatiekosten ook op het serviceapparaat kan worden bespaard. Met deze voordelen kan KPN flink besparen op de arbeidskosten. Ook zorgt glasvezel voor een hogere omzet. Dat komt omdat glasvezelklanten voor een snellere (en duurdere) internetverbinding kiezen en daarbij meer producten en diensten afnemen.

Met de kenmerken van een gestage, matige groei en een ruim beloningsbeleid voor de aandeelhouder is KPN een typisch waarde-aandeel. De koersuitslagen zijn niet spectaculair en daarmee biedt het KPN-aandeel een waardevolle defensieve bijdrage aan een goed gespreide beleggingsportefeuille.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel KPN in portefeuille.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

2 reacties op “KPN keert de komende jaren vorstelijke dividenden uit

  1. Dit gaat over de rug van de consument. Die moeten elk jaar meer betalen aan abonnement geld. Dit alles onder het mom van verbetering netwerk , inflatie enz. KPN vergeet haar trouwe klanten. Ja een gratis oude film

    • Sinds ik KPN abonnee ben, heb ik nog geen MVO activiteit van hen ontdekt, waardoor een groot deel van klanten met minder inkomen een echt voordeel krijgen( (behalve idd die oude films)..pfff. Kwaliteit van het geleverde is ok, naar communicatie, bereikbaarheid/ service ervaar ik vaak als erg klantONvriendelijk. AL JAREN lang. Jammer dat bij ODIDO (ook kpn vlgs mij) in de nieuwe organisatie ook erg veel fout gaat, vlgs de media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten