Liever Airbus dan Air France

Column | Nog geen reacties

Afgelopen donderdag maakte de vliegtuigfabrikant Airbus bekend de productie flink op te willen voeren. Dit nieuws viel ons op, omdat luchtvaartmaatschappijen nog in een diep dal liggen. De harde waarheid is wel dat luchtvaart altijd al een tak van sport was met lage marges en een hoog risico. Bij de productie van vliegtuigen ligt dat in onze ogen anders.

Wij denken dat het goed mogelijk is dat het toerisme en de luchtvaart sneller zullen herstellen dan alom verwacht. Sommige beleggers kunnen daar ook van overtuigd zijn en in de verleiding komen om hierop in te spelen door te beleggen in luchtvaartmaatschappijen zoals bijvoorbeeld Air France-KLM. Voor beleggers die een aandeel zoeken bij dat thema zien wij in Airbus een aantrekkelijkere optie dan in Air France-KLM of andere luchtvaartmaatschappijen.

Het goede nieuws van Airbus

Airbus heeft veel vertrouwen in de eigen toekomst. Zoveel dat het voor 2025 een de productie voorziet van 86 toestellen per maand, dat is een stijging van 20% ten opzichte van 2019, wat een zeer goed jaar was. Dit is geen toeval en we denken dat deze stap voortkomt uit de goede orderflow van dit moment. We zagen in april al dat het momentum oppikte met 48 nieuw bestelde vliegtuigen terwijl er van januari tot maart per saldo meer annuleringen dan nieuwe orders waren.

Het is natuurlijk leuk dat het zo goed gaat met Airbus. Dat zou dan ook goed nieuws moeten zijn voor de sector, of niet? Ik schreef al eerder over Air France-KLM en de lastige positie van het bedrijf wat betreft schulden. Het zijn niet alleen de schulden en het cyclische karakter die de sector onaantrekkelijk maken.

Structurele verschillen

Liever Airbus dan Air FranceHet voornaamste verschil tussen Airbus en AF-KLM is dat de markt voor vliegtuigen maar een beperkte concurrentie kent. Er zijn maar twee fabrikanten die echt meedoen in de commerciële luchtvaart en dat zijn Airbus en Boeing. Dit duopolie is nog sterker voor de grootste modellen, de toestellen met een dubbel gangpad. Het ontwikkelen van een vliegtuig dat veilig is, aan alle regelgeving voldoet is tijdrovend, kostbaar en vergt unieke expertise. Daarnaast is een goede reputatie ook belangrijk, want het voorkomen van ongelukken is prioriteit #1 in de luchtvaart en passagiers en luchtvaartmaatschappijen voelen zich het beste bij een bekende naam.

Deze dynamiek heeft ervoor gezorgd dat Airbus in 2016-2019 een gemiddeld rendement op eigen vermogen (voor belastingen) haalde van 33,9%. De netto schuld was daarbij zeer bescheiden: in 2019 en 2018 respectievelijk maar 15% en 24% van de EBITDA. Om de vergelijking met Air France te maken: deze had in 2019 een schuld van 1,72 maal de EBITDA en maakte een gemiddeld rendement op eigen vermogen van 18% in de hoogtijaren 2017-2019.

Hoe komt dit? Luchtvaartmaatschappijen zitten in een zeer concurrerende sector waarbij prijs de boventoon voert en prijsvechters zoals Ryanair het de traditionele maatschappijen moeilijk maken. Vrijwel elke passagier die via een commerciële luchtvaartmaatschappij door de lucht vliegt, een stoel inneemt in een toestel dat is gebouwd door ofwel Airbus of Boeing, maar de luchtvaartmaatschappij is betrekkelijk vervangbaar.

Door de sterke marktpositie van Airbus en het volle orderboek was het operationeel verlies in 2020 beperkt tot 0,38x de winst die het in 2019 behaalde. Dat steekt schril af bij AF-KLM dat vorig jaar een operationeel verlies leed dat 6 maal de winst van 2019 bedroeg. En het gevolg van de crisis voor beide bedrijven? Voor Airbus geldt dat er een jaar minder geproduceerd en besteld is. Er is lichte schade toegebracht aan de balans, maar als mensen weer gaan vliegen als vanouds (dat kan al snel) is alles weer bij het oude. Voor Air France is de situatie wat gecompliceerder. Tegen de tijd dat het vliegverkeer is hersteld heeft het bedrijf een bijna onhoudbare schuldenlast

Waardering

Het gekke is dat terwijl Airbus een structureel sterk bedrijf is en Air France niet, de EV/EBIT van Airbus (volgens EBIT-taxaties van analisten) in 2023 op slechts 12,4 ligt, terwijl deze bij AF-KLM op 14,5 zit. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het is duidelijk: wie wil inspelen op een herstel van de luchtvaart, is fundamenteel beter gepositioneerd met Airbus dan met AF-KLM.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Robbert Manders

Robbert Manders is marktanalist bij IG.


Bekijk alle 14 berichten van Robbert Manders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten