Obesitas en Alzheimer, de nieuwe groeimarkten van Eli Lilly

Column | Website: www.fintessa.nl | Nog geen reacties

Eli Lilly and Company is een Amerikaans farmaceutisch bedrijf. Het hoofdkantoor is gevestigd in Indiana. Eli Lilly heeft zich gericht op medicijnen op het gebied van depressie, psychische gezondheid, diabetes, hart- en vaatziekten en oncologie. Het bedrijf telt bijna 35.000 werknemers en is wereldwijd actief. Met een marktkapitalisatie van 518 miljard dollar is Eli Lilly inmiddels uitgegroeid tot ’s werelds grootste farmaciebedrijf. Het aandeel staat genoteerd aan de New York Stock Exchange.

De winstontwikkeling van Eli Lilly wordt momenteel voor een belangrijk deel gedragen door drie succesvolle medicijnen. Het eerste is Verzenio, een medicijn tegen borstkanker. Het tweede betreft Jardiance, een behandeling tegen type 2-diabetes. Het derde, Mounjaro, is de succesvolle variant van Ozempic en Wegovy van Novo Nordisk, tegen zwaarlijvigheid. Daarnaast zit er nog een potentieel succesnummer in de pijplijn; een product voor de behandeling van Alzheimer. Dit wacht nog op goedkeuring van de FDA. De combinatie van bovengenoemde producten hebben Eli Lilly doen uitgroeien tot de snelst expanderende farmaceut van dit moment.

Verzenio draagt voor 11 procent bij aan de omzet. Jardiance voor 8 procent. De meeste aandacht gaat de laatste tijd echter uit naar de ontwikkelingen rond Mounjaro. Mounjaro is ontwikkeld tegen diabetes en als zodanig ook goedgekeurd door de Amerikaanse toezichthouder. Mounjaro bleek, net als Ozempic, echter als bijwerking te hebben dat het tot een behoorlijk gewichtsverlies leidt. Meer nog dan Ozempic en Wegovy. De autoriteiten hebben het echter nog niet goedgekeurd als een middel ter bestrijding van obesitas. Dat wordt deze herfst verwacht. Mounjaro droeg het afgelopen kwartaal wel al voor ruim 11 procent bij aan de omzet. Analisten gaan er van uit dat Mounjaro het best verkochte medicijn aller tijden kan gaan worden.

Voor Mounjaro gelden voor beleggers dus zo’n beetje dezelfde overwegingen als voor Ozempic en Wegovy. De markt voor obesitas is onwaarschijnlijk groot. De vraag overtreft het aanbod en het zal naar alle waarschijnlijkheid tot een explosie van de resultaten van Eli Lily kunnen gaan leiden. Ook Eli Lilly heeft besloten om de productiefaciliteiten uit te breiden.

Obesitas en Alzheimer, de nieuwe groeimarkten van Eli LillyHet middel tegen Alzheimer, Donanemab, zou daarnaast voor een enorme omzetstijging kunnen leiden. Het middel wacht nog op goedkeuring door de FDA. Alzheimer is net als obesitas een enorme markt. Het middel heeft als bijkomend voordeel dat de behandeling na verloop van tijd kan worden stopgezet. Naar verwachting binnen 12 maanden. Dit in tegenstelling tot de producten tegen zwaarlijvigheid die levenslang gebruikt zullen moeten worden. Voor Eli Lilly is het Alzheimer-product een bevestiging van het reeds twee decennia gevoerde beleid. Tegen de wens van analisten en beleggers in is het bedrijf zijn research op dit gebied blijven voortzetten. Het heeft er mede toe bijgedragen dat de marktkapitalisatie van Eli Lilly zo is gestegen.

De balans is solide. S&P geeft een creditrating van A+ en Moody’s van A2. Het dividendrendement bedraagt 0,82 procent. Eli Lilly is al een tijdje geen dividend aristocraat meer. De koerswinstverhouding bedraagt 58 en daarmee is Eli Lilly bijna twee keer zo duur als Novo Nordisk. Dat is wellicht het gevolg van het feit dat Eli Lilly voor twee heel interessante markten (obesitas en alzheimer) een succesvol product in de pijplijn heeft.

Over het recent afgelopen tweede kwartaal rapporteerde Eli Lilly een omzet van 8,3 miljard dollar, beter dan de verwachte 7,6 miljard dollar. De winst was met 2,11 dollar per aandeel ook hoger dan de verwachte 1,98 dollar. De ontwikkelingen van bovengenoemde medicijnen deden het management besluiten de outlook voor de rest van het jaar naar boven bij te stellen.

Auteur heeft privé geen positie in Eli Lilly, cliënten van Fintessa evenmin.


Deel dit artikel

Geschreven door:

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk staat bij haar centraal. Fintessa Vermogensbeheer is door de lezers van Cash verschillende jaren aaneen verkozen tot beste vermogensbeheerder.


Bekijk alle 379 berichten van Martine Hafkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het columns overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten