Met de grote klimaatconferentie in Glasgow in november in aantocht, kan een stroom goed nieuws voor duurzame initiatieven op gang komen. Vooral duurzame energieopwekking kan een goede hedge tegen inflatie bieden.
Dit stelt Newton-portefeuillemanager Paul Flood in een marktvisie voor BNY Mellon Investment Management. Hierin beschouwt hij wat de stimuleringsplannen van de Amerikaanse regering van president Joe Biden betekenen voor een ‘schonere en groenere toekomst’ en zoomt in op de sector duurzame energie.
Met zijn progressieve visie op toekomstige energievoorziening en infrastructuur, breekt Biden duidelijk met het beleid van zijn klimaatsceptische voorganger Donald Trump. Flood wijst hierbij op Bidens verkiezingsbelofte om de komende 10 jaar $400 miljard in schone energie te investeren.
Al bevat het al aangenomen Covd-19 herstelplan van $1,9 biljoen niet veel concrete punten, de verwachting is wel dat het motto ‘build back better’ betekent dat de economie moet vergroenen. “We beginnen meer steun voor duurzame energie te zien, niet alleen in de VS maar ook in andere markten”, vat Flood samen.
De portefeuillemanager van de Britse vermogensbeheertak van BNY Mellon IM wijst bijvoorbeeld op de markt voor elektrische voertuigen (EV). ‘Gegeven de zorgen over klimaatverandering, is het niet logisch om kolen en gas te gebruiken om elektrische voertuigen op te laden.’ Dit terwijl hij denkt dat overheden de benzinemotor volledig willen uitbannen.
Flood ziet beleggingen in duurzame energiebronnen daarom als een diversificatiemogelijkheid binnen de portefeuille. Ook wijst hij erop dat energieprijzen vaak geïndexeerd worden en dus bescherming tegen inflatie bieden. “Duurzame energie kan daarmee beschermen tegen potentiele risico’s die samenhangen met beleggen in vastrentende waarden in een door rentestijging of inflatie gekenmerkte markt.”
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!
5 reacties op “Duurzame energieopwekking als hedge tegen inflatie”
De dieselmotor is nog nooit zo schoon geweest, waterstof (de brandstofcel) komt op en Porsche werkt succesvol met synthetische brandstoffen die de vergelijkiing met een EV aankunnen. De bezwaren mogen niet genoemd worden maar die zijn er wel. Denk aan de recycling van accu’s, de milieuvervuiling en kinderarbeid bij winning van de benodigde en schaarser wordende metalen en de extra fijnstof die de veel zwaardere elektrische auto’s teweegbrengen. Het is daarom naar de toekomst belangrijk dat die alternatieven erkend worden er ook komen.
Ik denk dat het voldoende zegt dat traditionele tankstations hun tankfaciliteiten niet hebben uitgebreid met oplaadpalen.
Volgens mij zijn Shell en BP al druk bezig met de voorbereiding van tankstations voor EV’s. BMW en Daimler hebben deze week met BP daar afspraken over gemaakt.
Diesels zijn alleen vrij schoon als ze uit de showroom komen, zo gauw het teerfilter vol zit braken ze rookwolken uit, en diesels verpreiden veel stikstofoxide, wat kankerverwekkend kan zijn.
Bij de moderne diesel reinigt de roetfilter zichzelf.
https://www.ad.nl/auto/duits-autoblad-nieuwste-generatie-diesels-maakt-lucht-binnensteden-schoner~af1e10cd/
Het zou om de klimaatdoelen te halen goed zijn wanneer er ook gebruik wordt gemaakt van de brandstofcel (waterstof), dat vermindert het aantal accu’s fors. Het rendement van de brandstofcel is misschien niet heel hoog, maar als het duurzaam wordt opgewekt (o.a. in de Wieringermeer m.b.v. windmolens) is dat minder bezwaarlijk omdat het gaat om een emissievrije energiedrager. TU Eindhoven doet daar nog een beetje moeilijk over maar die auto’s bestaan gewoon al, bijvoorbeeld de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai.
Als we het Akkoord van Parijs willen halen, moeten we alle mogelijkheden benutten en bovendien blijven investeren in innovaties. Ook bestaande mogelijkheden zullen gaandeweg verbeterd worden.