Europese bedrijven jagen niet op kansen Afrika

Geplaatst door | Nog geen reacties Uitgelicht

Europese bedrijven jagen niet op kansen Afrika

Europese ondernemingen verliezen snel terrein in Afrika. Ze zijn zo gericht op groeimarkten in Zuid-Amerika en Azië, dat ze nauwelijks merken dat Braziliaanse, Chinese en Indiase bedrijven ondertussen de opkomende economieën van Afrika verdelen. Van de 49 landen in sub-Sahara Afrika is minstens de helft commercieel interessant voor Nederlandse bedrijven.

Het is er bovendien makkelijker zaken doen dan in de BRIC-landen. Dit blijkt uit onderzoek van Berenschot en de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam onder 110 bedrijven. De afgelopen jaren is de politieke en economische stabiliteit in veel Afrikaanse landen flink toegenomen. Zozeer zelfs dat landen als Nigeria, Kenia, Ethiopië, Rwanda en Tanzania opkomende economieën zijn geworden. Er is vrijwel geen product of dienst waar in Afrika geen vraag naar is. De Chinezen en Indiërs zijn vol overgave op deze nieuwe markten gesprongen. Ze deden het aandeel van Europa in de wereldwijde handel met Afrika slinken van 50 procent in 1990 tot minder dan een kwart nu.

Negatieve beeldvorming
In Nederland echter weerhouden een gebrek aan urgentie, gaten in het diplomatieke netwerk en beperkte toegang tot financiering veel Nederlandse ondernemers van het doen van investeringen in Afrika. De negatieve beeldvorming over Afrika vertroebelt het zicht van Nederlandse ondernemers op het commerciële potentieel van Afrika. Analyse van krantenkoppen laat zien dat Nederlandse pers negatiever bericht over Afrika dan buitenlandse pers. Dat is zonde, vindt Marjolein Lem, consultant bij Berenschot: “Bedrijven die in Afrika zitten, behalen goede resultaten. 65 procent van de onderzochte Nederlandse ondernemingen die al in Afrika zitten zijn tevreden met hun omzet en 95 procent denkt erover de komende jaren uit te breiden.”

Nederlandse expertise
Nederlandse ondernemingen zijn volgens Rob van Tulder, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, goed gepositioneerd om de kansen in Afrika te benutten. “De Nederlandse expertise en op samenwerking gerichte manier van ondernemen lenen zich goed voor de nieuwe zakelijke benadering die past bij een veranderend Afrika.”
Bedrijven die in Afrika succes hebben, zo blijkt uit het onderzoek, hebben lef, een lange termijn visie, lokale aanwezigheid en werken vaak samen met de overheid en maatschappelijke organisaties. Grote bedrijven als Heineken, Philips en Friesland Campina maar ook MKB-ers zoals Zeelandia en CWT Sitos bewijzen dat het kan. “Afrika is dichterbij dan veel mensen denken,” aldus Kim Geleynse, consultant bij Berenschot.

Bron: Managersonline.nl

Europese bedrijven jagen niet op kansen Afrika

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19707 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten