Is RD Shell te arrogant om te willen veranderen?

Geplaatst door | 10 comments Tips van Eddy Schekman

RD Shell kan niet snel en hard genoeg ingrijpen om een einde te maken aan de druk op de aandelenkoers.

Is RD Shell te arrogant om te willen veranderen?Gisteren daalde het aandeel met nog eens 1,3% naar 10,78 euro. Sinds 1989 – het moment dat de datareeks van Refinitiv begint – heeft de koers niet zo laag gestaan.

Natuurlijk speelt de daling van de olieprijs de onderneming parten. In de afgelopen 12 maanden is Brent met 27% gedaald. De koers van het aandeel daalde echter met 59%. Er is dus meer aan de hand. De voordehand liggende gedachte is dat de onderneming is ‘overvallen’ door de versnelling van het naderend eind van het gebruik van fossiele brandstof door de coronacrisis.

Traag

De onderneming mag worden verweten dat ze erg traag op het veranderingsproces heeft ingespeeld. Het schrappen van het aantal banen met 8% tot 10% om 2,5 miljard dollar kosten te besparen is onvoldoende. Het roer van de onderneming moet om. Beleggers moeten zich afvragen of Shell-ceo Ben van Beurden zich niet te veel laat leiden door aangeleerde MBA-processen en veel te gemakkelijk denkt over de sociale, ecologische een maatschappelijke ontwikkelingen.

Het mes wordt nog niet in de productie gezet. Shell denkt dat olieprijs na de coronacrisis zal herstellen. “Maar ja, je kunt niet plannen op geloof”, zegt een bron binnen Shell tegen het FD. Dat klinkt ogenschijnlijk logisch, maar het kan ook wat weg van een vorm van misplaatste arrogantie door de ogen te sluiten voor de veranderingen waar je als ondernemer mee hebt te maken.

De achting voor het bedrijf staat onder zware druk. Het aandeel is het goudgerande karakter kwijt. Daarmee is niet gezegd dat het geen interessant aandeel is om in te treden. De indicatoren staan laag en de koers staan onderin de bandbreedte.

Is RD Shell te arrogant om te willen veranderen?

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 19713 berichten van Eddy Schekman

10 reacties op “Is RD Shell te arrogant om te willen veranderen?

  1. Ik vind die titel echt flauwekul. Shell is al jaren bezig om te transformeren naar een brede energieleverancier, ook voor alternatieve energie als windenergie en waterstof etc. en streeft ernaar CO2-neutraal te zijn in 2050 of eerder. Dat kost tijd en ondertussen gebruiken meer dan 90% van alle voertuigen op aarde nog steeds een olieproduct, dat blijft nog lange tijd nodig want wind is er niet altijd (de meeste windmolenparken renderen alleen dankzij overheidssubsidies volgens sommigen) en zon ook niet, laat staan dat je daar een groot vliegtuig mee in de lucht krijgt. De energieaandelen liggen nu in de goot, ondanks dat de olieprijs al weer 2 keer zo hoog is dan in maart, omdat het sentiment bij beleggers op oliebedrijven te negatief is en teveel uitgaat van een sterk verminderde olievraag in de toekomst ( nu tijdelijk door corona wel het geval) en een te snelle overschakeling op elektrische voertuigen, waardoor de aandelen van de EV- leveranciers zoals Tesla veel te hoog staan. Ik denk dat zogauw Shell weer haar dividend gaat verhogen en de winsten op peil zijn, dat dan Shell ook weer spoedig boven de 20 noteert.

    • Daar zit wat ik. Ik heb het woordje ‘is’ voor de oude kop gezet en afgesloten met een vraagteken. Ik ben benieuwd wat andere vinden. Graag jullie reactie.

  2. Shell is al jaren bezig met groene energie.
    Zo was er een samenwerkingsverband met het Nederlandse researchbedrijf Antecy.
    Ze zagen veel potentieel maar pakten niet door.
    Inmiddels is Antecy verkocht aan het Zwitserse bedrijf Climeworks.
    Shell is te lang bezig geweest met aandeelhouderswaarde en loopt nu tegen een muur op.
    Van een bedrijf als Shell zou je meer lange termijn visie mogen verwachten.
    Niet alleen de aandeelhouders en werknemers zijn het slachtoffer van dit slechte beleid.
    Ook het milieu en dus wij allen betalen de prijs.

  3. Of zou RDS er last van hebben dat het ook als instrument wordt gebruikt (zoals een paar andere grote fondsen) om de stand van de AEX te bespelen ? De stijging van het ene fonds heeft dan een daling van een ander fonds tot gevolg bij een gelijkblijvende AEX-stand.

    Overigens hebben we dit jaar al wel koersen beneden de €10 gezien.

    • Daar is iets voor te zeggen. De lijn doortrekkend zou dat betekenen dat we pas een nieuwe duidelijke stijging van de AEX mogen verwachten bij een nieuwe opgaande beweging voor Shell.

      • Van alle oliereuzen loopt Shell juist voorop in de energietransitie, dus daar ligt het niet aan. Sterker nog, misschien is dit juist wel de reden voor de belabberde koers. Want niemand weet of die energietransitie ook een goede businesscase opleveren. Schoner ja, maar ook rendabel?

  4. Het overschakelen op andere energiebronen zo ineens is mijns inziens onmogelijk die stroom moet ook opgewekt worden, nu komt wereldwijd pas iets van 6% uit groene energie, wat elektrische auto,s betreft het nu rijdende percentage is op het geheel is een paar procent en er zijn al problemen met tekort grondstoffen buiten dat het produceren ook vervuiling kost dus het werkelijke verschil in vervuiling is veel minder groot dan verteld wordt.
    en in een land met grotere afstanden met minder uitgebreid stroomnet zowiezo moeilijk.
    een kar of caravan trekken is de batterij zo leeg vandaar dat je geen tesla,s ziet met een trekhaak.
    rij je heel weinig en wordt de batterij dus weinig gebruikt is dat slecht voor batterij.
    een vliegtuig of zeeschip mijn,s inziens onmogelijk
    Ik denk dat er nog jaren fosiele brandstoffen nodig zijn kan kan ook meer transport op gas laten lopen
    dat snel even is mijns inziens larie,
    Politici zitten vol met mooie ideeen

  5. Als de vliegerij weer richting oude niveaus gaat, zal dat met de vraag naar fossiele brandstoffen ook het geval zijn. Op een termijn van pakweg 12 tot 18 maanden is daarom een koersherstel te verwachten naar 18 à 20 Eur.
    Fundamenteel is er echter wel werk aan de winkel bij Shell, wil het ook op langere termijn een aantrekkelijk aandeel zijn/blijven.
    De tijd zal dus voor Shell waarheid brengen!

  6. Laten we het maar zien als een geval Boontje komt om zijn loontje. In het verleden was het Shell dat actief klimaatalarm pootjehaakte en alternatieve mogelijkheden vakkundig de nek om draaide. In retroperspectief georganiseerde criminaliteit. Ik kan er geen traan om laten. Ik hoop dat de boeven van toen nog een keer verantwoording afleggen. Op dit moment is het aandeel nog niet koopwaardig, want een daling van 25 procent is te voorzien. Instappen bij een rond de €8,- lijkt me veilig.

  7. Ab, Dit was een duidelijk verhaal en ook de waarheid voor de komende jaren. We zitten in de Corona tijd en
    nog steeds verliezen mensen hun job. We blijven fossiele brandstoffen nodig hebben. In mijn omgeving
    zie ik het geklungel voor een plaats aan de oplaadplaats dit soms met flinke discussies .
    Laat staan over enkele jaren de waarde van inruil met je electric car. Nu de aandelen van SHELL
    Nog steeds worden behoorlijke pakketjes SHELL aandelen verkocht door pensioenfondsen en groot beleggers. Ze moeten wel want Shell geeft geen enkel positief signaal of ondersteuning.!!
    Opvallend is dat bij de Duitse beurzen steeds aandelen worden bij gekocht positief natuurlijk
    Helaas nog te weinig voor dit groot auto export land . In Juni is ER een belofte gedaan door SHELL.
    Tijd voor aktie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten