In het huidige gedrag van bedrijven en consumenten zijn er patronen die waarschuwen voor een recessie, zo stelt James Swanson van de Amerikaanse vermogensbeheerder MFS.
Aan het einde van een economische cyclus kruipen bedrijven over elkaar heen om concurrenten op te kunnen kopen. Er wordt veel te veel betaald voor dergelijke aankopen en ook worden er forse premies betaald. Ook nu zien we dat het aantal bedrijfsovernames flink stijgt en hard op weg is naar de positie die in de vorige cycli werd bereikt, aldus Swanson. Meestal doen bedrijven dit vlak voordat er een recessie uitbreekt.
Een ander teken van een recessie is vergelijkbaar gedrag van consumenten: consumenten laten vlak voor het uitbreken van een recessie de schulden eveneens oplopen. Ook hier is momenteel sprake van.
Nog niet
Het gedrag van zowel consumenten als bedrijven kan gelezen worden als een aankondiging van een recessie. Komt er dan ook een recessie? Nog niet, stelt Swanson. Een belangrijke indicator ontbreekt nog: de kortetermijnrente is nog niet uitgestegen boven de langetermijnrente. Tevens is het inflatiespook nog niet gesignaleerd. Ondanks het feit dat deze indicatoren ontbreken moeten we opletten, waarschuwt Swanson.
Lagere winsten
De winsten en marges van bedrijven in de VS zijn de afgelopen drie kwartalen gedaald. Dit komt door de dalende omzetgroei en de kostenstijging. Tegelijkertijd staat de koerswinstverhouding van de S&P 500 voor de komende twaalf maanden op een historisch laag peil van 18.
Het is momenteel meer comfortabel om de andere kant op te kijken. Maar, waarschuwt Swanson, voor beleggers die gehecht zijn aan welvaart is het niet verstandig te lang mee te varen met de laatste gedragingen van de economische cyclus. Het meest zorgelijke aan deze gedragingen is dat ze aangestuurd worden door hoop, in plaats van door rationele basisprincipes.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!