Als iets belangrijk is voor ondernemers, dan is het wel het opbouwen en behouden van een klantenbestand. Daar kan je allerlei zaken voor inzetten.
Van visitekaartjes drukken tot en met online-advertenties plaatsen, heb je allerlei wapens tot je beschikking. Het gaat er echter vooral ook om hoe je jezelf presenteert. Daarom is het goed om eens een aantal belangrijke tips door te nemen. Daar kan je flink veel mee bereiken.
1. Werk aan je imago
Je identiteit is hoe je jezelf ziet, maar je imago is hoe jouw potentiële klanten je zien. Het is dus vooral belangrijk om jezelf op een positieve manier neer te zetten. Hoe beter dit je lukt, hoe groter de kans is dat klanten kennis met je willen maken.
Visitekaartjes drukken met een positieve en aantrekkelijke uitstraling is bijvoorbeeld een goed idee. Zeker wanneer die uitstraling past bij hoe je in de herinnering van de klant overkwam.
2. Zorg dat ze je het gunnen
Kennis en ervaring worden vaak aangedragen als de belangrijkste redenen om met iemand te willen werken. Dit is echter niet het echte antwoord. Als er één zaak van belang is om aan het werk te kunnen als beginnende ondernemer, dan is het wel de gunfactor. Dit staat ook in verband met het eerdergenoemde positieve imago. Ben jij iemand waar mensen een positief gevoel bij hebben, dan willen ze je net wat sneller een kans bieden. Dit werkt op de lange termijn net zo.
3. Heb oog voor je netwerk
Een punt waar het vaak op fout gaat, is het niet warmhouden van het netwerk. Wanneer je een opdracht voor iemand hebt voltooid, verwatert het contact. Dit is op meerdere manieren niet slim. In de eerste plaats is het maar afwachten of de klant volgende keer bij je terugkomt. Denk echter ook aan gemiste kansen in het netwerk van de klant. Die kunnen ook allemaal naar jou gaan als je de zaak warm houdt.
4. Blijf altijd zichtbaar
Natuurlijk is visitekaartjes drukken en uitdelen een goede manier om aandacht te genereren. Zorg echter dat je zichtbaarheid nog veel groter wordt. Lang niet iedereen bladert dagelijks door zijn map met kaartjes. Kijk daarom ook naar de mogelijkheden die online liggen. Activeer Google Mijn Bedrijf bijvoorbeeld. Daarmee heb je eigenlijk je online visitekaartje al direct helemaal klaar. Dit maakt het allemaal net wat makkelijker om de klant naar je toe te trekken.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!