De komst van de elektrische auto is niet meer weg te denken. Het klinkt ver weg, maar vanaf 2021 zal deze markt alleen maar sprintjes trekken.
Elektrische auto’s zijn gewild. Het straatbeeld wordt nu nog sporadisch gevuld door Tesla’s, maar dat zal worden verdrongen door de komst van zelfdenkende hybride en volledig elektrische vierwielers uit alle uithoeken van de wereld. De Duitse auto-industrie gaat de komende jaren voor minimaal 40 miljard euro investeren in de accu-auto. Terwijl Tesla worstelt om vooruit te komen, puilt het orderboek uit voor de nieuwe Porsche Taycan, ook elektrisch en pas leverbaar in 2021. 20.000 euro vooruit betalen, geen probleem.
Golf
De investeringsgolf die de ontwikkeling, marketing en verkoop van deze auto’s op gang brengt is ongekend. Het overtreft het denkbare, en daardoor ook de kansen voor beleggers. En de volgende schone technieken komen beschikbaar: het bekende waterstof en het nog redelijk onbekende Fusion, waarbij de energie wordt gebruikt die vrijkomt als licht-atomen gaan fuseren zoals dat al miljoenen jaren gebeurt bij sterren en de zon.
Toekomst
Echter, beleggen is ook niet te ver in de toekomst kijken. Het is kansen pakken die er nu zijn ofwel hoe kan worden geprofiteerd van de zelfdenkende, elektrische voertuigen. Het blijft altijd jongleren met risico’s en kansen, maar er is niets op tegen om het heden en de toekomst te combineren met aandelen van Daimler, BMW en Volkswagen. Voor hen wordt het steeds goedkoper om elektrische voertuigen (EV) te maken. Rob Marshall-Lee, hoofd Emerging Markets bij Newton IM, denkt dat de kosten voor de productie van een afzonderlijke accu-cel zal dalen naar 100 dollar, was 1000 dollar in 2010. “We zien nu al markten anticiperen op de groeiende vraag naar de grondstoffen lithium en kobalt. Deze zijn nodig voor de productie van accu’s.
Waar
In Argentinië, Chili en Zuid-Korea bevinden zich bedrijven die grondstoffen voor elektrische auto’s delven en verwerken, maar ook die accu’s ontwikkelen. Rob Marshall-Lee denkt dan aan LG Chem. Dit is een Koreaans bedrijf dat lithium-ion batterijen produceert voor onder andere General Motors (Chevrolet, Cadillac), Groupe Renault, Hyundai, Ford en Volvo. Een ander aandeel, eveneens Koreaans, en nog meer gespecialiseerd in oplaadbare batterijen, is Samsung SDI. Het levert onder andere accu’s aan BMW en Volkswagen, zowel voor elektrische modellen als hybriden.
Liever een ETF?
Beleggers kunnen de kansen ook breder opzoeken door bijvoorbeeld een ETF te kopen die de gehele beurs van Argentinië, Chili en Zuid-Korea beslaat. Ook kan Global X Lithium & Battery Tech ETF (een hele mond vol) worden genoemd, waarmee direct in de bedrijfstak kan worden belegd. De ETF belegt in de volledige lithium-cyclus, van winning tot batterijproducie. Het doel is het volgen van de Solactive Global Lithium Index. Het geannualiseerde rendement over vijf jaar bedraagt 7,22%.
Dit verhaal is eerder gepubliceerd in de Cashcow Tabloid van 15 maart.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!