Wordt TNT neergesabeld door het digitale zwaard? In ieder geval heeft het behoorlijk last van de economische inzinking.
De winst over het vierde kwartaal van het afgelopen jaar daalde met maar liefst 57,6% naar 25 miljoen euro. De resultaten werden gedrukt door significante eenmalige posten en afwaarderingen, aldus TNT. Maar ook het bedrijfsresultaat stond zwaar onder druk met een daling van 20,0% naar 128 miljoen euro. De groei van de omzet met 0,5% tot 2,95 miljard euro was dus onvoldoende om de stijging van de kosten op te vangen. Dat is een veeg teken.
Natuurlijk kijkt het bestuur sterk naar de ontwikkeling van het economisch klimaat en is dan ook blij met de iets verbeterende trend. Maar dat zou op termijn weleens onvoldoende kunnen zijn. Men zal pakketjes blijven versturen, omdat die niet kunnen worden gedigitaliseerd. Bij Express verwacht het bestuur voor 2010 een enkelcijferige groei. Bij Post verwacht men een daling van het volume in 2010 tussen de 7% en 9% en tot 2015 met gemiddeld 6%. Dit wordt toegeschreven aan de liberalisering van de markt. Maar onderschat de effecten van de digitalisering niet. Die effecten zouden in de komende jaren veel kunnen groter zijn dan die van het openen van de Europese postmarkt. Om de jaarrekening en haar lezers te plezieren, zal het bestuur fors in de kosten moeten blijven snijden. De doelstelling om dit jaar 200 miljoen te besparen, zou weleens te weinig kunnen zijn.
Bij een koers van 19,51 komt het dividendrendement uit op 2,7%. Dat is niet aantrekkelijk genoeg om het aandeel koopwaardig te noemen. Ook technisch is het aandeel niet aantrekkelijk. In een stijgende markt zal het minder hard stijgen dan het gemiddelde en in een dalende markt zal het harder onderuit gaan.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!