Ook Unilever publiceert betere cijfers dan verwacht. De groei van de omzet over het eerste kwartaal van 6,7% tot 10,1 miljard euro is sterker dan verwacht.
“We laten sterke dynamiek zien in alle regio’s en blijven onze concurrentiepositie versterken”, stelt chief executive Paul Polman van Unilever. “Vooral in de opkomende markten is de groei sterk, ondanks de toegenomen concurrentie.” Knap is vooral dat de marges zijn verbeterd bij lagere prijzen en hogere marketinguitgaven. Het volume steeg met 7,7% en de prijzen daalden met 3,3%. Er is duidelijk sprake van een toename van de groei. Over het vierde kwartaal bedroeg deze 5%. De nettowinst steeg met 31% tot 1,06 miljard euro.
Unilever zal zich dit jaar blijven focussen op winstgevende volumegroei. Het bedrijf verwacht echter dat het marktklimaat in de loop van 2010 lastiger zal worden, met hogere grondstofkosten in het tweede halfjaar, terwijl de economieen “stroperig” blijven en de concurrentie hevig. Dat kan de komende maanden zorgen voor een impuls van de koers. Beleggers houden nu eenmaal van groei, zowel van omzet als winst. In een redelijk beursklimaat kan de koers stijgen naar het niveau van eind 2007: 25,50 euro.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!