Brouwer Heineken heeft het afgelopen jaar goed geboerd. Overnames, hogere prijzen en kostenbesparingen zorgden voor een stijging van de winst met 18% tot 1,05 miljard euro.
Heineken verkocht voor 14,7 miljard euro aan bier, tegen 14,32 miljard euro in 2008. De inkomsten lagen in lijn met de verwachting van analisten. Het bedrijfsresultaat (ebit beia) kwam uit op 2,09 miljard euro, 8,4% hoger dan een jaar eerder. Het volume daalde autonoom met 5,4% naar 125,2 miljoen hectoliter. Om dit te compenseren is voor 155 miljoen euro in de kosten gesneden.
Ook dit jaar blijft men snijden. Topman Jean-François van Boxmeer noemde de afgelopen periode ‘een van de moeilijkste marktsituaties die de biersector ooit heeft doorgemaakt’. In 2010 zullen de prijzen nauwelijks stijgen. Dalende grondstoffenprijzen worden teniet gedaan door hogere kosten voor energie, reclame en marketing. In enkele regio’s zal de bierconsumptie dalen en zullen consumenten overstappen op goedkopere varianten.
Het aandeel noteert 35,47 euro. Fundamenteel en technisch kan het oplopen tot 40 euro.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!