Het aantal beleggende huishoudens is dit jaar drastisch gedaald met 28%. Liet 2011 een licht herstel van de markt zien, in 2012 zien we weer een terugval en daalt het aantal beleggende huishouden onder de 1 miljoen. Dit blijkt uit de Retail Investor 2012, het jaarlijkse onderzoek van Millward Brown onder particuliere beleggers.
Er is weinig aanleiding voor optimisme en vertrouwen om te beleggen, zo stellen de onderzoekers. De crisis heeft er hard ingehakt. Bijna 70% van de Nederlanders geeft aan het vertrouwen in beleggen te hebben verloren door de Europese schuldencrisis. Tevens is een grote groep beleggers, circa 60%, wantrouwender geworden tegenover de rendementen die worden voorspeld . Men is kritisch en hecht dan ook meer dan ooit groot belang aan het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten. Het belang dat wordt gehecht aan de ratings voor kredietwaardigheid die worden afgegeven door instellingen als Moody’s of Standard & Poor is sterk afgenomen: nog maar 38% hecht hier belang aan.
Beleggingsfonds of indivuele aandelen?
De populariteit van beleggingsfondsen is ongewijzigd: ongeveer tweederde van de Nederlanderse beleggers belegt in beleggingsfondsen en een kwart van alle beleggers belegt zelfs uitsluitend in beleggingsfondsen. Men blijft onbewegelijk zitten, niet gestoeld op enige kennis, maar bovenal ingegeven door wantrouwen en pessismisme. Online beleggen blijft groeien: inmiddels geeft 69% aan online te beleggen; dit was in 2011 nog 60%.
Henk Schulte, Joint Managing Director Millward Brown: “Het zwakke en onzekere beursklimaat laat duidelijk zijn sporen na bij een groot deel van de beleggende huishoudens in Nederland. Risicomijdend gedrag en pessimisme zetten de toon. Beleggen is weer het speelveld geworden van de kenner en risiconemer; de vluchtige gelukszoekers hebben gas teruggenomen. Slechts de actieve, ervaren belegger maakt gebruik van de volatiele markt: deze beleggers zien eerder kansen op de beurs en handelen er ook naar.”
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!