In mei 2011 heeft de detailhandel 0,5% meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat is volledig toe te schrijven aan hogere prijzen. De prijsstijging bedroeg 2,7%, terwijl het volume met 2,1% kromp.
Daarbij past de kanttekening dat de omzet negatief beïnvloed is door de samenstelling van de koopdagen. Na correctie hiervoor komt de omzetgroei uit op ruim 2%. Het volume kromp nog licht. Dit ligt in lijn met de eerste 4 maanden van 2011.
Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in mei bijna 1% minder omzet. De prijsstijging compenseerde het verlies aan volume niet helemaal. Zowel supermarkten als speciaalzaken noteerden minder omzet.
Ook non-foodwinkels hadden in mei te maken met een omzetdaling van ongeveer 1%. Winkels in woninginrichtingartikelen noteerden de sterkste omzetafname. Daarentegen was de omzet van de textielsupermarkten flink hoger dan een jaar eerder.
De omzet van de detailhandel via internet groeide met 8%. De tankstations hebben door hogere prijzen ruim 9% meer omgezet.
Bron: CBS
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!