Rusland wordt steeds aantrekkelijker voor buitenlandse investeerders. Vooral de consumentenmarkt kan daarbij op veel interesse rekenen. Dat blijkt uit onderzoek van consulent Ernst & Young onder internationale bedrijfsleiders. Ongeveer één op drie ondervraagden vindt de Russische binnenlandse markt bijzonder aantrekkelijk.
De Russische middenklasse is sterk in opkomst, en dus is de afzetmarkt voor (consumenten)producten groeiende. Bovendien is de arbeidsmarkt in het land nog betaalbaar en is de logistiek enorm verbeterd.
Rusland moet natuurlijk wel concurreren met andere groeimarkten. Volgens 46% van de ondervraagden is China de grootste rivaal geworden van Rusland, terwijl 14% denkt aan India. In het rapport wordt gewezen op het feit dat de directe buitenlandse investeringen in Rusland tijdens de eerste helft van dit jaar met 29% zijn gestegen tot een totaalbedrag van 7 miljard dollar. Vele buitenlandse ondernemingen breiden hun Russische activiteiten uit door lokale bedrijven over te nemen.
Automotive en voeding worden door de ondervraagden als de meest aantrekkelijke sectoren voor buitenlandse investeringen gezien. Toch zegt 54% te geloven dat Rusland de volgende twee jaar nog altijd op zijn energiesector zal steunen. Telecommunicatie biedt volgens 26% van de ondervraagden belangrijke groeimogelijkheden. Ernst & Young waarschuwt wel dat een aantal bedrijven investeringen in Rusland nog altijd risicovol vinden, vooral vanwege het gebrek aan rechtszekerheid en transparantie en de Russische bureaucratie.
Bron: Express.be
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!