Over twee weken begint het WK voetbal in Rusland, maar de Russische beurs in de vorm van de iShares MSCI Russia ETF ligt er op 88,05 euro niet uitdagend bij. De trend staat op het punt om te verslechteren en de RSI staat onder druk. Elders zal naar kansen moeten worden gezocht om te profiteren van het WK voetbal.
Ken Van Weyenberg, Head of CPM Asset Allocation, Candriam: “Bedrijven als Coca Cola, McDonalds, Anheuser-Bush InBev en Visa, maar ook de Russische hotel- en luchtvaartsector kunnen profiteren van de (korte termijn) impact die een groot sportevenement traditioneel heeft op een (lokale) economie. Nu het WK voetbal nadert, bereiden bedrijven wereldwijd zich voor op een toename van de vraag en de verkoop. Voeding en dranken is een van de sectoren die meesurft op de populariteit van het WK. Frisdrank, bier en snacks horen bij voetbal, dat blijkt ook uit de financiële middelen die Anheuser-Bush InBev en McDonald’s ervoor inzetten. Het WK zal de Russische luchtvaart, die de voorbije jaren sterk is gegroeid, een bijkomend steuntje in de rug geven. Volgens OAG, een van de grootste netwerken voor reisdata wereldwijd, steeg de binnenlandse capaciteit met maar liefst 14%. De sponsoren, zowel de belangrijkste FIFA-partners als de WK-sponsoren, zullen als eersten van het WK profiteren, met onder meer de gebruikelijke merken, zoals Coca-Cola en Adidas. Adidas verwacht dat de verkoop van voetbaltruitjes sterk zal stijgen dankzij het WK 2018. In 2014 verkocht Adidas meer WK-truitjes dan ooit, meer dan 8 miljoen, en noteerde de voetbalafdeling van het merk een recordverkoop. Adidas is de onbetwiste leider in dit soort evenementen en sponsort dit jaar 11 van de 32 ploegen (tegenover 10 voor Nike). FIFA-partner Coca-Cola (sinds 1974) sponsorde elk WK sinds 1978 en zal dat blijven doen tot 2022. Het bedrijf kende een goede start in 2018 en het WK kan nog een extra boost geven. Tot slot maakt ook Visa van het WK gebruik om zijn innovativiteit te demonstreren. In 16 landen wordt de snelle en makkelijke betalingsmethode Visa checkout aangeboden en ook ‘wearable’ betalingstechnologieën. Visa verwacht dan ook een toename van het aantal uitgaven en hogere bedragen tijdens het WK. Bezoekers van het WK in Brazilië in 2014 gaven bijvoorbeeld 31% meer uit per kaart dan gewone toeristen.”
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!